マルチメディア導入による実践的コミュニケーション能力の育成 : 工業高校生のための総合的・有機的な英語授業への改善  [in Japanese] Introducing Multimedia into Technical High School English Classes  [in Japanese]

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Abstract

21世紀を担う科学技術者を育成する工業高等学校において、国際社会における科学技術の発展に積極的に貢献する人材に相応しい素養としての英語、英語での表現方法を習得する英語授業は、異なる歴史・伝統・価値観を持つ人々を理解し敬意を払い、今後の世界で共生していくために必要不可欠なものである。元来機器、通信ネットワークに興味・関心の高い工業高校生の英語授業にマルチメディアを導入し、英語学習への動機をより高め、コミュニケーションの意味を認識することは、専門技術の習得と同様、意義深く重要なことである。平成10年度の情報環境整備に始まり、継続的に行ってきているマルチメディアを導入した英語授業は生徒・教師の変容を提示し、並びに英語授業の改善の手がかりを示唆するものである。

Learning the meaning of communication and efficient ways to present oneself in English are increasingly more important for technical high school students who are interested in computers and networks and are planning to pursue technical and scientific careers in an international world. Because of their aptitude toward technology, introducing multimedia into English classes helps to uplift students' motivation of learning English, and to enhance their understanding of the meaning of communication. While acquiring the skill and knowledge of their own specialties, they need to learn basic presentation skills in English as an element of their basic English ability. Based on experiences using multimedia within classes over a four year period a number of clues were acquired to improve English teaching methods.

Journal

  • Japnese Journal of Educational Media Research

    Japnese Journal of Educational Media Research 9(1), 55-67, 2002

    Japan Association for Educational Media Study

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110009780677
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AA11144471
  • Text Lang
    JPN
  • ISSN
    1340-9352
  • NDL Article ID
    7965612
  • NDL Source Classification
    ZF1(教育)
  • NDL Call No.
    Z7-B545
  • Data Source
    NDL  NII-ELS  J-STAGE 
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