特別学級・代替学校における障害のある児童生徒の通常教育カリキュラムへのアクセスの現状と課題 : 米国イリノイ州第15学校区を中心に  [in Japanese] Study on General Education Curriculum Access for Students with Disabilities in Special Class and Alternative School : Community Consolidated School District 15 in Illinois, U.S.  [in Japanese]

Access this Article

Search this Article

Author(s)

Abstract

米国ではNCLB法とIDEAにより、障害のある児童生徒の通常教育カリキュラムへのアクセスが義務付けられている。本稿ではイリノイ州第15学校区における特別学級及び代替学校の視察から、実際の教育現場における通常教育カリキュラムへのアクセス状況を明らかにした。その結果、スタンダードに基づく教科書や教材の使用、試験への参加によりアクセスができていると判断されていた。一方、代替試験を受ける児童生徒が在籍している学級に関しては、教科のスタンダードに基づく教材は使用されていたものの、個々の目標は生活スキルに関するものであった。1日のうち教科に使う時間数も通常試験を受ける学級より100分ほど少なかった。NCLB法では教科に関する内容を中心に指導することが義務づけられていることから、法律と現場の間には乖離が見られた。導入が進められているコモンコアスタンダードがよりアクセスがしやすい内容か今後検討する必要がある。

In the United States, it is required by NCLB and IDEA to make regular education curriculum accessible for students with disabilities. This study aimed to identify regular education access at the practice level in Illinois Community Consolidated School District 15. As a result, regular education curriculum access was thought to be accomplished when such class was using teaching materials based on contents standards, and when students were taking regular assessments. However, as for classes where students taking alternative assessments attend, even though materials based on academic contents were utilized, IEP goals where basically based on functional life skills. Also, time spent a day for academics was 100 minutes less than that of a classes which take regular assessments. Since NCLB requires teaching mainly academics, differences between legislations and practice were found. Common core standards should be reviewed as well since it might be a solution.

Journal

  • 障害科学研究

    障害科学研究 38, 117-130, 2014

    障害科学学会

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110009807067
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AA12215065
  • Text Lang
    JPN
  • Journal Type
    大学紀要
  • ISSN
    1881-5812
  • NDL Article ID
    025475516
  • NDL Call No.
    Z7-1307
  • Data Source
    NDL  NII-ELS  NDL-Digital 
Page Top