TOEICリーディング問題の難易度の検証 : ラッシュ分析を用いて A Rasch Analysis of TOEIC Reading Items

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Abstract

本研究は,TOEICクラスを開講する大学等においてより効果的なカリキュラムを導入するための一歩として,TOEICのリーディングセクション100問(TOEICテスト新公式問題集Vol.4のTest1)の難易度をラッシュ分析を用いて検証するものである。参加者は京都産業大学の外国語学部開講のTOEICクラスに登録した83名の大学生。ラッシュ分析により,100問の難易度を検証した後,パート5と6の文法問題に関しては文法項目別に分け,同項目内での難易度を検証し,またパート7の読解問題に関しては,質問のタイプ別に分け,タイプ間の難易度差を比較した。参加者も使用問題も非常に限られた数であったため,今後の研究においてはともに数を増加し再検証することが望まれる。

This study investigated the difficulty order of 100 items in the reading section of the TOEIC test (i.e., Test 1 from TOEIC Official Test-Preparation Guide Vol. 4) using a Rasch analysis in the hope of providing implications for decision making in educational institutions that offer TOEIC classes, since knowledge of the difficulty order of such items can be used to plan more efficient curricula. The participants were 83 university students, who enrolled in the TOEIC classes offered by Faculty of Foreign Languages at Kyoto Sangyo University. After the difficulty order of the 100 items was displayed according to their Rasch difficulty estimates, the items of Parts 5 and 6 were examined to identify what grammar point it was testing, and the difficulty order within the same grammatical category was examined. The reading comprehension questions (i.e., Part 7) was grouped into seven categories based on their question types and their difficulty order was also examined. However, the participants involved and the items used in this study were limited and insufficient, and these limitations should be addressed in future research.

Journal

  • 京都産業大学総合学術研究所所報

    京都産業大学総合学術研究所所報 (9), 1-15, 2014-07

    京都産業大学総合学術研究所

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110009808893
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AA11879037
  • Text Lang
    ENG
  • Article Type
    departmental bulletin paper
  • Journal Type
    大学紀要
  • ISSN
    1348-8465
  • NDL Article ID
    025725550
  • NDL Call No.
    Z71-M355
  • Data Source
    NDL  NII-ELS  IR 
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