科学的原理・法則に基づいた問いの生成を支援する理科授業のデザイン:科学的原理・法則のメタ理解に着目して

DOI Web Site オープンアクセス
  • 中新 沙紀子
    神戸大学大学院人間発達環境学研究科 現所属:神戸市立千鳥が丘小学校
  • 山口 悦司
    神戸大学大学院人間発達環境学研究科
  • 村山 功
    静岡大学大学院教育学研究科
  • 坂本 美紀
    神戸大学大学院人間発達環境学研究科
  • 山本 智一
    宮崎大学教育文化学部
  • 神山 真一
    神戸大学附属住吉小学校 現所属:神戸大学附属小学校/神戸大学大学院人間発達環境学研究科
  • 村津 啓太
    神戸大学大学院人間発達環境学研究科 現所属:JSPS特別研究員/神戸大学大学院人間発達環境学研究科
  • 稲垣 成哲
    神戸大学大学院人間発達環境学研究科

書誌事項

タイトル別名
  • Designing Science Lessons for Asking Scientific Theory-Inspired Questions: Focusing on Meta-Understanding of Theory
  • カガクテキ ゲンリ ・ ホウソク ニ モトズイタ トイ ノ セイセイ オ シエン スル リカ ジュギョウ ノ デザイン : カガクテキ ゲンリ ・ ホウソク ノ メタ リカイ ニ チャクモク シテ

この論文をさがす

抄録

The goals of science education include developing students’ capability to engage in scientific inquiry. Asking questions is one of the elements of scientific inquiry. A scientific question is a question that can be answered through experiments and observation, or a theory-inspired question. We focused on the latter because there has been to no study dealing with instructional scaffolding for generating theory-inspired questions. We conjectured that fostering students’ meta-understanding of theory would be an instructional scaffolding for generating theory-inspired questions. We implemented a curricular unit for 37 sixth grade elementary school students, adopting the curricular unit designed by previous studies. We also developed a written assessment instrument for assessing students’ meta-understanding of theory and students’ questions. Results indicate that the curricular unit fostering students’ meta-understanding of theory may support them in generating scientific questions.

収録刊行物

  • 科学教育研究

    科学教育研究 38 (2), 75-83, 2014

    一般社団法人 日本科学教育学会

関連プロジェクト

もっと見る

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ