大学体育授業による健康づくり介入研究のすすめ Encouragement of health-promoting intervention studies in college physical education

この論文にアクセスする

この論文をさがす

著者

    • 木内 敦詞 KIUCHI Atsushi
    • 大阪工業大学知的財産学部基礎教育系健康体育研究室 Section for Health-Related Physical Education, Faculty of Intellectual Property, Osaka Institute of Technology

抄録

この総説の目的は,大学体育授業による健康づくり介入研究の意義と必要性を述べ,日本の大学体育教員の授業研究への動機づけを高めることであった.第1に,大学体育授業による健康づくり介入研究の教育的意義を指摘した.すなわち,健康づくりと友達づくりの場としての体育授業は,今日の大学における初年次教育の重要な要素である「学問的適応」と「社会的適応」の双方への貢献が期待されるものの,このような期待される教育効果の検証はこれまで十分になされていないことを述べた.第2に,大学体育授業による健康づくり介入研究の持つ公衆衛生的意義を指摘した.すなわち,座位行動蔓延と大学大衆化進行により,大学体育の公衆衛生的役割がいっそう高まっていることを述べた.第3に,大学体育授業による健康づくり介入研究の学術的意義を指摘した.すなわち,「大学生」の健康づくり介入研究,とりわけ,「身体活動」増強のための介入研究は国内外を含めてもまだ初期段階にあり,これまで大きな成果はあがっていないことを述べた.その後,以下のことについて討論した;大学生の生活習慣・健康度に関するこれまでの知見,わが国の健康づくり対策と学校体育の関係,わが国の大学体育の歴史と新たな動き,米国学校体育の転換,行動科学を活かした健康づくりの動向.最後に,大学生の健康づくり研究の今後の課題として,以下の4点を挙げた;1)大学体育のラーニング・アウトカムを提示すること,2)理論およびエビデンスに基づく介入研究を行うこと,3)介入効果の科学的評価が可能な研究をデザインすること,4)大学生対象の健康づくり(とりわけ,身体活動)介入研究を行うこと.

The purpose of this review was to describe the significance and the necessity of health-promoting intervention studies in college physical education (P.E.), and to motivate Japanese college physical educators about educational research. Firstly, the educational significance of health-promoting intervention studies in college P.E. was pointed out. College P.E. as an opportunity for health promotion and communicating with others is likely to contribute to both "academic adaptation" and "social integration" for freshmen. However, these educational effects have not been confirmed yet. Secondly, health promotional significance of intervention studies in college P.E. was pointed out. Prevalence of physical inactivity and increased enrollment in higher education today in Japan have strengthened the public-health role of college P.E. Thirdly, academic significance of health-promoting intervention studies in college P.E. was pointed out. Health-behavior intervention studies, especially for the enhancement of physical activity, are now in the first step, although there needs to be more research in this area. Thereafter, we described the following; research results about lifestyle and health status for college students, the relationship between health promotion and school P.E. in Japan, the history of college P.E. in Japan and its present trend, modifications of the U.S. school P.E., and the trend of health promotion by means of behavioral sciences. Finally, the following four aspects were described as future areas of health promotion research for college students; 1)to show the learning outcomes of college P.E. concretely, 2)to do intervention studies based on theory and evidence, 3)to design a study that is able to be evaluated scientifically, 4)to do intervention studies for college students' health promotion, especially in physical activity enhancement.

収録刊行物

  • 大学体育学

    大学体育学 9.1(0), 3-22, 2012

    公益社団法人 全国大学体育連合

各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    110009830269
  • NII書誌ID(NCID)
    AA11915538
  • 本文言語コード
    JPN
  • ISSN
    1349-1296
  • NDL 記事登録ID
    023795474
  • NDL 請求記号
    Z71-L847
  • データ提供元
    NDL  NII-ELS  J-STAGE 
ページトップへ