DS学習ソフト教材導入による学習効果と学習意欲の検討

書誌事項

タイトル別名
  • DS ガクシュウ ソフト キョウザイ ドウニュウ ニヨル ガクシュウ コウカ ト ガクシュウ イヨク ノ ケントウ

この論文をさがす

抄録

I. 緒言 : 看護系大学における学士課程教育は、4年間で将来、看護実践者として、保健・医療・福祉の向上に貢献できる人材を育成し、看護師免許、保健師免許の取得に必要な教育内容を統合したカリキュラムで編成されている。看護職者に期待される能力は、専門職としての看護実践力であり、(1)対象の理解や倫理的な看護実践といったヒューマンケアの基本的な能力、(2)根拠に基づき計画的に看護を実践する能力、(3)健康の保持増進、疾病の予防、健康の回復にかかわる実践能力、(4)ケア環境とチーム体制を理解し活用する能力、(5)専門職者として研鑽し続ける能力の5つが示されている(文部科学省, 2012)。……

The purpose of this study is to investigate effects of the introducing “Physical Assessment training DS software” on student learning and motivation. After dividing 28 second-year nursing students into a DS group and a non-DS group, and assigning self-learning tasks to each group, the learning and motivation in both groups were measured. We evaluated the motivation to learn using the ARCS motivation model. In terms of material learned, we did not see any significant difference between the two groups, and no significant effect of the use of DS software on learning was seen. When student motivation was measured, however, the DS group was significantly more motivated, and the DS software was an effective material for prompting curiosity and improving perception in students. The DS software could be recommended as a tool for assisting with self-education.

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ