我が国の義務教育における『ものづくり教育』に対する学習者の意識(第二報) : 中学校3年生の意識調査の分析  [in Japanese] Research on the Conditions of "Craft Education" within the Compulsory Education in Japan (2) : Analysis of the Conscious Research of Junior High School Students  [in Japanese]

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Abstract

本研究では,我が国の義務教育における『ものづくり教育』に対する学習者の意識を,児童・生徒へ調査を行うことによって明らかにすることを目的としている。本報では第一報に続き,中学校3年生に対して,「ものづくり学習」に対する好意度や有用感等について問い,結果を分析した。その結果,約8割の生徒が「ものづくり学習」を好意的に受け止めていたが,好意をもつ者が小学6年生より8.5%減少した。また,男女ともに小学生と同様に学習に対する比較的高い有用感がみられ,職業への有用感においては男子の方が女子より有意に高くなった。学習効果も小学生と同様に高い認識を示した。日常生活でのものづくりへの関心については,小学生より低下する傾向がみられた。関心と学習への好意及び関心と有用感との間には,小学生と同様に相関がみられた。小学生にみられた保護者のものづくり等の実態と「ものづくり学習」全般への好意との間の相関は認められなかった。発達段階の違い,性差の顕著な発現及び小学校との関連カリキュラムの違い等に対応した指導及び学習環境の工夫が必要であることが示唆された。

The object of this study is to clarify through a survey Japanese junior high school students' awareness about craft education. Our results, continuing from our previous research, showed that interest in craft education stagnated in the 3^<rd> Grade. 6^<th> Grade students had a favorable image of craft education but here also interest in craft education decreased by 8.5%. Both boys and girls in elementary schools saw craft education as a comparatively useful subject. Boys more than girls thought craft education was more relevant to their future. Furthermore, learning effect upon junior high school students were as high as elementary school students. However, their interest in craft in daily life decreased after their elementary school years. The interest and learning showed a correlation. Interest and usefulness also showed a correlation in both elementary and junior high schools. No correlation was seen between parents' overall actual craft activities outside of school and craft education at school.

Journal

  • The Bulletin of Japanese Curriculum Research and Development

    The Bulletin of Japanese Curriculum Research and Development 34(4), 69-78, 2012

    Japan Curriculum Research and Development Association

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110009841300
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN00247430
  • Text Lang
    JPN
  • ISSN
    0288-0334
  • NDL Article ID
    023624332
  • NDL Call No.
    Z7-1475
  • Data Source
    NDL  NII-ELS  J-STAGE 
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