理科における自己調整学習と表象機能の相互連関に関する事例研究  [in Japanese] A Study of the Interrelation between Self-Regulated Learning and Representational Functions in Science Classes  [in Japanese]

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Abstract

本研究では,今後の理科授業において重視される自己調整学習の成立に関して,その過程を認知的な側面から精査し,具体的な教授論的視点を導出することを目的とした。具体的には,Zimmerman,B.J.らが提起する社会的認知論をグランド・セオリーとする自己調整の発達モデルに着目し,これと子どもの科学概念構築に関わる表象機能との相互連関について分析した。さらに,Cole,M.が指摘する社会的相互作用に関する現代的アプローチから,理科における自己調整学習の促進に向けた具体的な教授論的視点を導出した。その上で,中学校理科の授業を事例に自己調整学習の成立過程を分析し,導出した教授論的視点の有用性について検証した。結果として,自己調整の発達と科学概念構築に関わる表象機能の高次化の相互連関過程が明確化された。また,それは教師が時宜を得た足場づくりと,協同行為過程を通じて,一層活性化されることが明らかとなった。

The purpose of this study was to develop instruction for promoting self-regulated learning in science classes. Zimmerman, B. J. formulated a social cognitive model of the development of self-regulatory competence. We analyzed the interrelationship between this model and developing representational competencies. Then we developed instruction based on socio-cultural perspectives to promote self-regulated learning. Results indicate that (1) student's self-regulatory competence was enhanced by improving their skills which combined different modes of representation. (2) self-regulatory competence level was improved by appropriate input by the teacher as well as by collaborative learning. (3) students were able to use knowledge autonomously by constructing a network representation.

Journal

  • The Bulletin of Japanese Curriculum Research and Development

    The Bulletin of Japanese Curriculum Research and Development 35(3), 23-34, 2012

    Japan Curriculum Research and Development Association

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110009844855
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN00247430
  • Text Lang
    JPN
  • ISSN
    0288-0334
  • NDL Article ID
    024273271
  • NDL Call No.
    Z7-1475
  • Data Source
    NDL  NII-ELS  J-STAGE 
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