サプライチェーン管理における小売・製造業者間でのジャンプ過程を含む需要時系列の情報共有に関する分析と応用

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  • Analysis of Information Sharing between Retailer and Manufacture about the Demand Time Series Containing Jump Diffusion Processes in Supply Chain Management and Its Application

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サプライチェーン管理(SCMと呼ぶ)で行われる小売・製造業者間での需要情報の共有が利益拡大に有効であるとする均衡分析の結果が得られているが,需要時系列は自己回帰モデルやその拡張に限定されており多様な情報を共有するケースは議論されていない.本論文では,SCMにおける小売・製造業者間でのジャンプ過程を含む需要時系列の情報共有に関する分析と応用について述べる.本論文ではまず,SCMにおける小売・製造業者間での情報共有の性質について,代表的な先行研究の結果を整理し,小売業者が虚偽の情報を伝達することによる部分均衡の発生,および情報共有を繰り返す多期間における均衡点の存在を述べる.さらに,一般的に情報共有する項目が増加する場合についても,局所的交流をするエージェント挙動の分析手法を用いて,多期間における状態変数の収束を証明する.次に,需要時系列にジャンプ過程が含まれる場合への一般化と,最適生産の基本モデルについて述べる.このモデルにおいては,需要時系列は自己回帰モデルではなく,その微小変化が確率過程により記述され,しかも急激に上昇するか,あるいは下降するジャンプ成分を含むように拡張されている.応用例として,さまざまな条件のもとで人工的に生成された需要時系列データを入力とした小売・製造業者との間での情報共有の評価を論じ,本論文の手法の有効性を示とともに,現実データへの適用可能性を考察する.

This paper deals with the analysis of information sharing between retailer and manufacture about the demand time series containing jump diffusion processes in supply chain management and its application. At first, we summarize the conventional researches describing basic results of information sharing between retailer and manufacture. Namely, it is shown if retailer tells false information to manufacture, then the existence of partial equilibrium reveals, however by repeating information sharing in multiple periods the perfect equilibrium is realized. Additionally, in cases where terms (variables) of information sharing increase, we show that the of convergence of state is attained in multiperiod review strategy by using the methodology of local trade of agents. Then, we extend the function of demand time series to more general forms including jump diffusion processes. In the model, different from conventional time series described by auto-regressive processes, increment of time series is described by stochastic processes including sudden rise or fall of times series corresponding to jumps in time series. As applications, we evaluate the effects of information sharing between retailer and manufacture based on artificially generated demand time series, and also discuss the applicability to real demand time series.

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