保健事業の展開において保健師と事務系職員の意見が異なる状況に関する質的分析 Qualitative Analysis of the Conflicts with Administrators Experienced by Public Health Nurses in Planning and Implementing Public Health Programs

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抄録

保健師は,人々の健康の増進を担う専門職として,個人,家族,集団,地域全体のニーズと組織の方針に基づいて保健事業を展開するため,時に事務系職員と意見が対立し,いかに判断し,行動すべきか悩むことがある.本論文では,保健師が遭遇する倫理的ジレンマのうち,保健事業の展開において事務系職員と意見が異なる状況に焦点を当て,その場面と対立内容を記述する.A県主催の保健師リーダー研修会の全参加者144名を対象に,自己記入式質問紙による調査を行い,66人からの回答と35事例の自由記載を得た.分析の結果,半数以上の保健師が日頃の保健事業の展開過程で事務系職員と意見が異なる倫理的ジレンマに遭遇しており,その場面としては,特に立案段階が多かった.意見の対立内容の分析からは,保健事業の内容よりもその手続きに関心のある事務系職員と,事業の手続きよりもその内容に関心のある保健師の考え方に相違があることが改めて明らかとなった.また,保健師と事務系職員それぞれの考え方の特徴だけでなく,事務系職員が客観的に現状の活動を捉えていると考えられる記載もみられた.人々の健康増進という活動の目的を事務系職員と共有することが重要であり,そのためには,保健師が日頃から保健事業の効果を事務系職員に理解できるように提示すると同時に,事務系職員の声に耳を傾ける姿勢をもつことも必要と考えられた.保健師と事務系職員がともに学び合い,連携を密に協働する必要性が示唆された.

As specialists responsible for the improved health of the communities that employ them, public health nurses (PHNs) develop public health programs based on the needs of individuals, families, groups, and the community as well as the policies of the health department and other governmental authorities. During the routine process of program development it is sometimes the opinions of PHNs conflict with those of the administrators. PHNs are troubled by how best to assess such situations and what actions might be taken. This paper presents an analysis of such situations based on written descriptions of 35 PHNs reporting conflicts. These PHNs were among 144 attendees at a continuing education program for PHNs in one prefecture where a total of 66 responded to a questionnaire at the end of the program. Conflicting opinions were especially prevalent at the planning stage. Analysis of the substance of the differences confirmed that PHNs and administrators differ in their thinking. Nurses were more interested in the content of the program while administrators were more concerned about numbers to be served, budget, cost-effectiveness, and needed documents and approval processes. Because PHNs and administrators share the same over-riding goal, to improve the health of the public, it is important that PHNs routinely describe programs and their effects in ways understandable to administrators and be willing to listen to administrator's views. This suggests the necessity of both parties learning from each other and collaborating closely to coordinate efforts.

収録刊行物

  • 日本地域看護学会誌

    日本地域看護学会誌 9(2), 81-86, 2007

    一般社団法人 日本地域看護学会

被引用文献:  1件中 1-1件 を表示

各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    110009865238
  • 本文言語コード
    JPN
  • 資料種別
    雑誌論文
  • ISSN
    1346-9657
  • データ提供元
    CJP引用  NII-ELS  J-STAGE 
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