プリント・ディスアビリティのためのマルチメディアDAISY図書資料の作成を楽にした司書課程授業における実験報告:2016年度施行される障害者差別解消法によって求められる合理的配慮に対応した情報支援基盤構築の試み  [in Japanese] Report on Class Experiment in Librarian Course, Which Helped the Production of mDAISY Library Materials: Building Foundations for Information Support to Provide Reasonable Accommodation Required by Implementation of 2016 Disability Discrimination Elimination Act  [in Japanese]

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Abstract

障害者権利条約の批准と障害者差別解消法の施行により,障害を持つ学生に対して,「基礎的環境整備」 と 「合理的配慮」 が教育機関に求められるようになった.その一環として Print Disability を持つ学生に対応したコンテンツを提供することが求められるようになった.そのための一方策がコンテンツの mDAISY 図書化であり,それを支援するのが mDAISY 制作支援システムである.この必要性に呼応し,開発されたのがクラウド型音訳支援システム DaisyRingsTM である.我々は,B 大学の司書課程で DaisyRingsTM を利用して学生に mDAISY 図書を作成させる実験授業を行い,学生にこのようなコンテンツ作成についての経験を積ませると同時に,作成した mDAISY 図書を学内,また学外のプリント・ディスアビリティが利用するための道筋作りの試行を進め,一定の成果が得られた.

As a result of the rectification of the Convention on the Rights of Persons with Disabilities and the implementation of the Disability Discrimination Elimination Act, the educational institutions are now required to provide "reasonable accommodation" to the students with disabilities. As part of the "reasonable accommodation", they must provide materials in format suitable for students with print disabilities. One of the measures to comply with the requirement is the conversions of library materials to mDAISY (mulimedia Digital Accessible Information SYstem) materials, and the mDAISY Creation Support System supports this effort. In the Librarian Course of B University, we conducted an experimental class in which students are instructed to create mDAISY materials by using DaisyRingsTM. The purpose of this class was to have the student gain experience in the creation of such materials as well as making progress through trials in paving the way for the print disabled both inside and outside the school in using the mDAISY library materials. We achieved some fruitful outcomes.

Journal

  • IPSJ SIG Notes

    IPSJ SIG Notes 2015-CE-128(1), 1-8, 2015-02-07

    Information Processing Society of Japan (IPSJ)

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110009873272
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN10096193
  • Text Lang
    JPN
  • Data Source
    NII-ELS 
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