問題解決学習の指導方法について~IE図法の提案~ How to Teach Problem-Solving Learning Information Studies

この論文にアクセスする

この論文をさがす

著者

抄録

高等学校情報科においては問題解決学習が重要視されている.しかしながら,問題解決そのものに関する学習,特に,問題をどのようにとらえ,情報をどのように分析するのかという点においては,実践例も少ない.そこで,問題の明確化および分析方法を学習する手段として 「IE 図法」 を開発するとともに,この IE 図を高校生向け 「分析 4 つ道具」 の 1 つとして提案する.これらの 「分析 4 つ道具」 については,利用した生徒と利用しない生徒との間に,検証授業におけるテストにおいて有意差が見られた.さらに,「分析 4 つ道具」 を用いた後の生徒の分析力について,情報の学力による有意差は見られなかった.Problem-solving learning is esteemed in high school Information Studies Lesson. But It is few practice example of Learning Problem-solving itself, and How to realize and analyze problems. So We develop the IE-CHART Method for learning how to realize and analyze problems, and we suggest the IE-CHART Method as one of FOUR ANALYSYS TOOLS for high school students. About The FOUR ANALYSYS TOOLS, The significant difference was found in the inspection class between the students using it and the students not using it. And more, About the analysis development using The FOUR ANALYSYS TOOLS, The significant difference was not found by the Information Studies Achievement Examination.

Problem-solving learning is esteemed in high school Information Studies Lesson. But It is few practice example of Learning Problem-solving itself, and How to realize and analyze problems. So We develop the IE-CHART Method for learning how to realize and analyze problems, and we suggest the IE-CHART Method as one of FOUR ANALYSYS TOOLS for high school students. About The FOUR ANALYSYS TOOLS, The significant difference was found in the inspection class between the students using it and the students not using it. And more, About the analysis development using The FOUR ANALYSYS TOOLS, The significant difference was not found by the Information Studies Achievement Examination.

収録刊行物

  • 研究報告コンピュータと教育(CE)

    研究報告コンピュータと教育(CE) 2015-CE-129(15), 1-9, 2015-03-14

    一般社団法人情報処理学会

各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    110009882621
  • NII書誌ID(NCID)
    AN10096193
  • 本文言語コード
    JPN
  • 資料種別
    Technical Report
  • データ提供元
    NII-ELS  IPSJ 
ページトップへ