LiveScreenBoard : 創発的分業を促すパーソナルデスクトップ共有ツールの開発と評価(教育システム開発論文,<特集>1人1台端末時代の学習環境と学習支援) LiveScreenBoard : Development and Evaluation of a Personal Desktop Sharing Tool for Emergent Division of Labor(Paper on Educational System Development,<Special Issue>Learning Environment and Learning Support in One-to-One Computing Stage)

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抄録

ノート型パーソナルコンピュータやタブレットPCが普及し,学習者1人が1台のコンピュータを活用可能な1:1(one-to-one)computingの環境が整いつつある.本研究では,教室など対面の場において,パーソナルコンピュータを用いた協調学習における創発的分業の支援のために,デスクトップ画面の状況を共有するソフトウェアLiveScreenBoardを開発した.LiveScreenBoardは,各クライアントのデスクトップの状態を30秒ごとにキャプチャして協調学習のグループメンバー間で共有するシステムである.評価の結果,LiveScreenBoardを使うことで相互の状態のモニタリングが可能となり,協調するパートナーの問題状況や優れた点に気づくことができるアウェアネスが提供されていること,パートナーの画面を確認するだけでなく,自分の画面がパートナーに見られていることを確認できることで,作業の相互比較によるリフレクションや助言,相手の作業を参考にやり方を取り入れる協調学習が行われることが示された.

Laptop computers and tablet PCs have become common, and one-to-one computing environments are prepared in many educational institutions. In this paper, the authors developed a desktop sharing application, which referred to as "LiveScreenBoard", to share personal desktop situations among members in a group, in order to support emergent division of labor in collaborative learning with personal computers in face-to-face setting. LiveScreenBoard retrieves and distributes a real time update of the status of each member's desktop status every 30 seconds. The result of the evaluation showed that LiveScreenBoard allowed learners to keep tracks of each other's status in their group activity, with awareness enough to recognize problems or fine performances of their partners. In addition, LiveScreenBoard allowed the learners to realize their partners recognized their own desktop status; accordingly, the learners could reflect on their performance, provide each other with guidance, and incorporate their partner's approach of learning.

収録刊行物

  • 日本教育工学会論文誌

    日本教育工学会論文誌 38(3), 211-223, 2014

    日本教育工学会

各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    110009885274
  • NII書誌ID(NCID)
    AA11964147
  • 本文言語コード
    JPN
  • ISSN
    1349-8290
  • NDL 記事登録ID
    026009591
  • NDL 請求記号
    Z7-904
  • データ提供元
    NDL  NII-ELS  J-STAGE 
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