大阪物療大学における臨床実習前臨床技能教育の試み:有用性と評価の問題点  [in Japanese] The Trial of Clinical Skills Educational Program before Clinical Training in Butsuryo College of Osaka:Efficacy, and the Problem of Evaluation  [in Japanese]

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診療放射線技師教育課程における臨床実習は、学生が医療チームの一員として参加する参加型臨床実習であることが望ましい。しかし、現状では見学型または模擬診療型臨床実習である場合がほとんどである。効率よく参加型臨床実習を行うためには、技能、態度、知識を総合的に教育するシステムとそれらを適正に評価することが重要となる。大阪物療大学保健医療学部診療放射線技術学科では平成 26 年度より客観的臨床能力試験(OSCE)の前段階として臨床実習前に臨床技能(知識、技能、態度)を総合的に教育指導することを目的に臨床技能教育プログラムの実施を開始した。本研究では、臨床技能教育を受けた学生へのアンケート調査より臨床技能教育プログラムの有用性と問題点について検討すること、また、臨床実習開始前の臨床技能習得度評価より評価に関する問題点を検 討した。学生へのアンケート調査では 81.7%の学生が有用と回答した。習得度評価では、質的評価において評価者間の平均得点および実施項目ごとの平均得点に有意差を認めた。臨床技能教育プログラムの有用性は示されたが、評価基準の不明確さが明らかになり、今後の改善が必要と考えられる。

Regarding the clinical training process for radiological technologists' education, it is desirable for students to receive training as a member of medical team. In order to perform clinical training rationally, comprehensive educational methods on clinical skills and clinical skills evaluation methods are required. At Butsuryo College of Osaka, the clinical skills educational program was started for the purpose of teaching comprehensive clinical skills before clinical training from April 2014. In this study, a questionnaire administered to the students who had completed the clinical skills educational program and clinical training evaluated the efficacy and the problem of clinical skills educational program. In the questionnaire administered to students, 81.7% of students answered that the program was useful. There was a statistically significant difference between the two evaluators regarding the average score of quality assessment in clinical skills evaluation. The efficacy of clinical skills educational program was verified. However, it is necessary to improve the valuation basis of qualitative evaluation.

Journal

  • Bulletin of Butsuryo College of Osaka

    Bulletin of Butsuryo College of Osaka 3(0), 11-17, 2015

    Butsuryo College of Osaka

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110009900046
  • Text Lang
    JPN
  • Journal Type
    大学紀要
  • ISSN
    2187-6517
  • NDL Article ID
    026383663
  • NDL Call No.
    Z74-H681
  • Data Source
    NDL  NII-ELS  J-STAGE 
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