大阪音楽大学・大阪音楽大学短期大学部 日本語ライティング支援室の実践報告 - 構想段階と推敲段階における指導事例集-  [in Japanese] Report on Osaka College of Music and Osaka Junior College of Music Japanese Writing Support Unit  [in Japanese]

Access this Article

Abstract

日本語ライティング支援室では、2010年より、授業レポートや就職活動のエントリーシートなど、学生の様々な文章に対して書き方指導を行ってきた。本稿はその実践報告として、2014年9月までの主な指導事例をまとめるものである。事例は文章を書く前(構想段階)および書いた後(推敲段階)に分けて掲載し、各段階で必要な指導や支援にはどのようなものがあるか、指導者は学生の文章の問題点をどのように判断し、働きかけを行えばよいか、手法や課題を明らかにする。またそれらの事例を通じて、書くプロセス全体を意識して指導することの重要性を述べる。

The Japanese Writing Support Unit has given students guidance in writing documents such as papers and entry sheets (registration forms) for job application since 2010. The aim of this paper is to summarize and report the major practices of guidance from the start of the unit to September 2014. Some case examples of practice both before writing (on the planning phase) and after writing (on the revision phase) are introduced separately. This paper reveals the problems and methods of guidance, focusing on what guidance and support students need on each phase and on how instructors should analyze the problems in student writing and work with students to improve their documents. It also describes the importance of providing guidance in consideration of the whole writing process through the case examples.

Journal

  • Bulletin of Osaka College of Music

    Bulletin of Osaka College of Music 53(0), 74-89, 2015

    Osaka College of Music

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110009901313
  • Text Lang
    JPN
  • ISSN
    0286-2670
  • Data Source
    NII-ELS  J-STAGE 
Page Top