日本人大学生の英語作文からの特徴量の自動抽出に向けて : 予備実験と今後の課題 (思考と言語)  [in Japanese] Toward Automatic Extraction of Characteristic Features of English Composition by Japanese College Students : Preliminary Experiments and Issues to be Addressed  [in Japanese]

Search this Article

Author(s)

Abstract

大学1年生50〜90名が第三著者の担当する英語の授業で3人ずつのグループで「応答練習」を30分ほど行ったのちに、30分前後の時間で授業中に500語を目標に英語で作文をまとめて提出し、次の授業で宿題として完成させた作文を提出して6人のグループで相互チェックを行い、さらに次の週にコメントに基づいて修正した最終版を提出している。年間30回の授業で15の作文について授業中のドラフト・宿題として完成させたバージョン・相互チェックを反映した最終版の3つのバージョンを回収した電子ファイルが過去10年分ほど蓄積してあるが、単語数の自己報告を毎回の授業で提出したものを集めているほかは、各種統計情報の抽出等の分析を行っていなかった。構文解析器などを利用して作文の特徴量を抽出し、年間を通じての作文の長さと質の向上を検討する目安に利用したいが、学生が提出する電子ファイルに若干の事前処理を施す必要があり、どのような特徴量に着目すべきかも実データをもとに検討する必要がある。本発表では、事前処理と手作業の一致具合なども含め、予備的調査の結果と今後の課題について報告する。

We are accumulating electronic files of English composition by university freshmen. For the past ten years or so, about 50 to 90 students enrolled in three English classes taught by the last author are submitting 15 essays per year, each in three different versions. The first is what the students come up with in half hour or so in class after engaging what we call "oral response practice," in which a group of three students in turn read a question card aloud, respond to the question and video record the interaction. Sets of 10 question cards around one topic are prepared by the teacher and distributed to the groups with a video camera. After class, students will spend some time to "complete" their compositions and submit them during the next class and review other students' essays within groups of six. The students are asked to revise the essays and submit the final version during the following class. In addition to the students' peer review comments, it would be desirable if the students can get feedback by statistical analysis of parsing and other processing of their own essays but the files submitted has to go through some pre-processing for the parser and analyzers to work properly. In this presentation, we report on your preliminary study and experimentation.

Journal

  • Technical report of IEICE. Thought and language

    Technical report of IEICE. Thought and language 114(100), 55-60, 2014-06-21

    The Institute of Electronics, Information and Communication Engineers

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110009925596
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN10449078
  • Text Lang
    JPN
  • ISSN
    0913-5685
  • NDL Article ID
    025590252
  • NDL Call No.
    Z16-940
  • Data Source
    NDL  NII-ELS 
Page Top