通い研修型の短期エンカウンター・グループの実証的研究  [in Japanese] An empirical study of short-term encounter group as a training returnable type  [in Japanese]

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Abstract

2日間の通い方式の短期研修型のエンカウンター・グループをアウトカムとプロセスから検討した。グループ体験群は精神保健指導者養成研修の高校教師13 名で、統制群は28 名の看護学科の学生である。グループ体験群では、グループの前後で日本版POI のTC(時間志向性)、エゴグラムのCP(批判的な親の自我状態)、Y-G 性格検査のCo(協調性の欠如)、G(一般的活動性)、S(社会的外向)に有意差がみられ、現在志向性、協調性の欠如、一般的活動性、社会的外向が増大し、「批判的な親の自我状態」が減少した。プロセスでの変化として自己概念及び他者認知、つまり「現実自己」、「理想自己」、「メンバー自己」、「スタッフ自己」、「スタッフ認知」、「グループの雰囲気の認知」をSD 法(16 対の形容詞)によって3 回測定した。自己概念及び他者認知の変化は「現実自己」と「スタッフ認知」で認められ、「現実自己」とのズレの変化は「理想自己」、「メンバー自己」及び「スタッフ自己」においてズレは小さくなり「現実自己」に近づいた。

In this paper I examined the short-term training type of encounter group of 2-day commute method from outcome and process. Members of encounter group were 13 high school teachers receiving the mental health leader training. Control group was composed of 28 students of the nursing departments. The significant difference was found in TC of Japanese version of POI, CP of egogram, Co, G and S of Y-G personality test. Four kinds of self-conceps (real self, ideal self, member self, and staff self) and two kinds of recognitions of others (staff and atmosphere of the group) were measured three times by SD method using 16 pairs of adjectives. The change of self-concept and recognition of others was found in "real self" and "recognition of staff." The discrepancy between "real self" became small in "ideal self", "member self" and "staff self" and these three self-concepts approached" real self."

Journal

  • Journal of Human Environmental studies Electronic Edition

    Journal of Human Environmental studies Electronic Edition 10(0), 29-37, 2015

    The University of Human Environments

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