1970年代イギリス視覚障害教育におけるインテグレーションをめぐる議論とその特徴  [in Japanese] The Arguments on Integrated Education for the Visually Impaired in the 1970s, England  [in Japanese]

Author(s)

Abstract

本研究は、1970年代にイギリスの視覚障害教育において展開されたインテグレーションをめぐる議論を、2つの主要雑誌を元に整理した。インテグレーションをめぐる議論は1973年ごろから見られ始め、1975年をピークに活発化した。三分した議論を整理すると、盲学校における分離教育が視覚障害児にとって最適な教育環境だとする分離教育を支持する意見、通常学校での教育すなわちインテグレーションが最適な環境だとし、盲学校の存在を認めないフル・インテグレーションを支持する意見、そして両者の中間にあたる盲学校とインテグレーションの共存を支持する意見があった。いずれの立場も、インテグレーションの教育的・社会的意義、および視覚障害児が教育を受ける上で必要となる支援については共通した意見を有していたが、支援が提供できる場やインテグレーションの恩恵を受ける対象において相違がみられた。

The purpose of the present study was to clarify the arguments seen in the 1970s, England regarding integrated education for the visually impaired using the two journals; The Teacher of the Blind and The New Beacon. The arguments on integration started to be seen from 1973 and became most active in the mid-70s. Within the different arguments, the following stances were seen; the stance which claimed that school for the blind is the most appropriate place to receive all-rounded education and emphasized the importance of segregated education, the stance which claimed the importance of integrated education and demanded closer of all schools for the blind, and the stance which claimed the importance of having the flexibility on where visually impaired students are educated. All three stances understood the social/educational significance of integrated education and also agreed on the types of support needed by the visually impaired students to receive quality education. However, disagreement was seen on where the quality education can be provided and whom would most benefit from integration.

Journal

  • 障害科学研究

    障害科学研究 39, 17-26, 2015

    障害科学学会

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110009942869
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AA12215065
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    departmental bulletin paper
  • Journal Type
    大学紀要
  • ISSN
    1881-5812
  • NDL Article ID
    026378858
  • NDL Call No.
    Z7-1307
  • Data Source
    NDL  NII-ELS  IR  NDL-Digital 
Page Top