The Case Study of the Extended Presentation of the Textbook of Social Studies for the Elementary School
-
- TAKAHASHI Jun
- Faculty of Human Development, University of Toyama
-
- KIKKAWA Nana
- Faculty of Human Development, University of Toyama
-
- HORITA Tatsuya
- Division of Teacher Profession, Graduate School of Education Tamagawa University
-
- TANO Katsuyuki
- Kyoiku Shuppan. Co., Ltd.
-
- KANOSHIMA Yukihiro
- Kyoiku Shuppan. Co., Ltd.
Bibliographic Information
- Other Title
-
- 小学校社会科教科書紙面の拡大提示に関する事例調査
- ショウガッコウ シャカイカ キョウカショ シメン ノ カクダイ テイジ ニ カンスル ジレイ チョウサ
Search this article
Abstract
小学校社会科の教師用指導書には「写真資料を拡大してみせる」のように,教員による教科書紙面の拡大提示を促す記述が数多くみられる.本研究では,小学校社会科を対象に,教科書紙面の拡大提示箇所やその理由,順序等を明らかにするために,調査・分析を行った.その結果,1)教科書紙面のあらゆる箇所が拡大提示される,2)拡大提示の理由は「図を読み取らせる」ためが最も多い,3)拡大提示の順序は,最後まで一致した例はなかったが,特に授業の前半では一致するケースが多く見られる,といったことが明らかとなった.
Journal
-
- Japan Journal of Educational Technology
-
Japan Journal of Educational Technology 37 (Suppl.), 141-144, 2013
Japan Society for Educational Technology
- Tweet
Keywords
Details
-
- CRID
- 1390282680204773504
-
- NII Article ID
- 110009958548
-
- NII Book ID
- AA11964147
-
- ISSN
- 21896453
- 13498290
-
- NDL BIB ID
- 025388754
-
- Text Lang
- ja
-
- Data Source
-
- JaLC
- NDL
- CiNii Articles
- KAKEN
-
- Abstract License Flag
- Disallowed