日本的雇用関係と「ブラック企業」(小特集趣旨,<小特集>若者「使い捨て」企業問題にどう取り組むか-社会的ネットワークの可能性) Introduction : Japanese Employment System and "Black Corporation"(<Special Report>How to Tackle Youth Exploitation at Workplaces : Possibility of Social Network)

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抄録

若年労働力の酷使は,歴史的に繰り返し見られた現象であるが,2000年代後半以降の日本で広がっている,若者を使いつぶし,使い捨てるような,いわゆる「ブラック企業」問題は,その背景として新しい歴史的特質を持っていると考えられる。長時間労働など全人的な会社への貢献を,長期的生活保障の見返りとして受容することで形成されてきた戦後の日本的雇用関係は,個人や家族生活の重視のために長労働時間を根本的に見直す機会を逸する中,新自由主義と規制緩和のもとで,長期的生活保障部分が弱化する一方,長時間労働や業績への貢献は容赦なく強化されるという「ブラック」度を上昇させた。本稿では特に「ブラック企業」が飲食業・小売業などの対人サービス業で多く見られることに注目し,日本的雇用関係の中心になってきた製造業とサービス産業の技能形成・人材育成制度の相違について考察する。20代前後の若者の4〜7割の入職先が飲食業・小売業であることを確認した上で,製造業で求められてきた長期的な技能形成が,サービス産業では(1)入職後すぐにスタッフ・店長として働く速成労働力に変化したこと,それに伴い,(2)技能の管理よりも,やりがいや夢の実現を通じた業績向上という動機づけ管理へと変化したことを論じる。最後に,こうした産業で若者を使いつぶさせないためには,幅広い社会的ネットワークの形成を通じて,技能形成や動機づけの有無と切り離した形での基礎的な労働条件の法的・社会的規制が必要であると論じる。

Exploitation of young workforce is a historically repeated phenomenon, but, as of the latter half of 2000s, the so-called "black corporation" problem has apparently displayed a new characteristic in Japan. The Japanese employment system during the postwar period, which was based on the combination of dedication to the company through long working hours and its reward of lifetime security, has changed under the influence of neoliberalism and deregulations. Following the government's failure to change the working hour system for individual and family life around 1990, the Japanese employment system has weakened the long-term security on one hand and strengthened the severe devotion to achievements through long working hours on the other. This study firstly examines the number of black corporation belonging to the service sector and the amount of young workforce being employed in this sector, particularly in restaurants and retail stores. Next, the study analyses the difference in the skill formation between the manufacturing industry, which has been the core of the Japanese employment system, and the service industry, where a newcomer can sometimes promptly progress to be the main staff or the superintendent of a shop. Moreover, characteristics of management style are different. In the service industry, employees are motivated to develop a dream or a challenge to integrate them into the long hour working, while in the manufacturing industry, employees are trained for longterm skill formation. To prevent the exploitation of young people from becoming cheap and disposable workforce, this study suggests more efforts should be made to combine the various broad social networks to constitute legal and social regulations for the humane basic working hours, which are independent of skill formation and motivation management.

収録刊行物

  • 社会政策

    社会政策 6(3), 57-67, 2015

    社会政策学会

各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    110009964131
  • 本文言語コード
    JPN
  • ISSN
    1883-1850
  • データ提供元
    NII-ELS  J-STAGE 
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