看護師長としての望ましい行動 : 看護師長の知覚を通して  [in Japanese] Desirable Behavior of Head Nurses Through Their Perception  [in Japanese]

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Abstract

本研究の目的は、看護師長が知覚する看護師長としての望ましい行動を明らかにし、その特徴を考察することである。全国の病院347施設のうち、研究協力に承諾の得られた132施設に就業する看護師長1,221名を対象とする調査を行った。測定用具には、看護師長としての望ましい行動を問う自由回答式質問を含む質問紙と対象者の特性を問う質問紙を用いた。回収された質問紙は、615部(回収率50.4%)であった。あのようになりたい看護師長がいると答えた363名のうち、看護師長が示した態度や行動を問う自由回答式質問に回答した335名の記述を、Berelson, B.の方法論を参考にした看護教育学における内容分析を用いて分析した。結果は、【時間を捻出し相手の話を傾聴するとともに自らも積極的に言葉をかける】【相手の個別状況を把握し、必要な内容を適切な態度と方法を用いて指導する】【相手の職種・職位・経験年数に影響されることなく信念に基づき意見を述べる】など、看護師長としての望ましい行動を表す25カテゴリを明らかにした。Scott, W. A.の式によるカテゴリヘの分類の一致率は70%以上であり、カテゴリが信頼性を確保していることを示した。また、25カテゴリから、10種類の特徴が見出された。今後の課題は、看護師長としての望ましい行動を表す25カテゴリを基盤とした測定用具の開発である。

The purpose of this study was to clarify head nurses' desirable behavior, which head nurses desire to emulate, and to discuss the characteristics of desirable behavior. Questionnaires were mailed to 1,221 head nurses in 132 participating hospitals out of 347, which were chosen at random from across the country. The questionnaires consisted of open-ended questions about desirable behavior of head nurses and multiple-choice questions about their attributes. Out of 615 (50.4%) responses returned, 335 valid responses were evaluated by the qualitative analysis in nursing education based on Berelson's content analysis method. As a result, twenty-five kinds of desirable behavior for head nurses became clear, e. g., a) managing time well to allow for active listening and talking to others, b) teaching appropriate content with a suitable attitude and method, based on knowing the individuals' conditions, c) giving one's opinion with conviction without hesitation due to another's occupation, position, and experience. The agreement rates calculated by the formula of Scott, W. A. were over 70 %, therefore the reliability of these 25 categories was confirmed. Considering these behaviors based on the literature, ten characteristics were found. An Education Needs Assessment Tool for Head Nurses based on this study's finding should be developed in the future.

Journal

  • Journal of Research for Nursing Education

    Journal of Research for Nursing Education 24(1), 57-68, 2015

    Japan Academic Society of Nursing Education

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110009970685
  • Text Lang
    JPN
  • ISSN
    0917-6314
  • Data Source
    NII-ELS  J-STAGE 
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