仮想病棟の体験を利用した看護教育  [in Japanese] Nursing Education Utilizing Experiences in a Virtual Hospital Ward  [in Japanese]

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Author(s)

    • 辻 慶子 TSUJI Keiko
    • 産業医科大学 産業保健学部 看護学科 基礎看護学 Division of Nursing Science and Arts, School of Health Science, University of Occupational and Environmental Health Japan
    • 松本 真希 MATSUMOTO Maki
    • 北海道文教大学 人間科学部 看護学科 Department of Nursing, Faculty of Human Science, Hokkaido Bunkyo University
    • 鷹居 樹八子 [他] TAKAI Kiyako
    • 産業医科大学 産業保健学部 看護学科 基礎看護学 Division of Nursing Science and Arts, School of Health Science, University of Occupational and Environmental Health Japan
    • 児玉 裕美 KODAMA Hiromi
    • 産業医科大学 産業保健学部 看護学科 基礎看護学 Division of Nursing Science and Arts, School of Health Science, University of Occupational and Environmental Health Japan
    • 萩原 智子 HAGIWARA Tomoko
    • 産業医科大学 産業保健学部 看護学科 基礎看護学 Division of Nursing Science and Arts, School of Health Science, University of Occupational and Environmental Health Japan
    • 岩田 直美 IWATA Naomi
    • 北海道医療大学 大学院看護福祉学研究科 Health Sciences University of Hokkaido Graduate School of Nursing & Social Services

Abstract

快適な入院生活を過ごすとともに安全で確実な医療行為を行うには,医療施設の環境デザインの適切さが求められる.基礎看護学の単元「 環境」の授業では,医療施設,とくに病棟のイメージがつかないまま環境の学習をする看護学生が多く,その理解が不十分で患者の援助に繋がらないことが多く見受けられる.建築用コンピュータソフト(ウインドウズ8)上で動作する「3Dマイホームデザイナー Pro 8」を利用し,医療施設において患者に最適な療養環境としての環境デザイン学習の可能性を検討するために,平面図上の医療施設を作り3D画像に変換した後,コンピュータの画面上で病棟内を疑似歩行体験できる仮想病棟動画を作成した.動画は, a)「 病室」の壁の色彩を変化させたもの, b)「 病棟配置」はナースステーションの位置と病室の配置の違い, c)「 視力の低下を体験できる外来」では白内障による視力低下で視界がぼやけてみえる外来の3種類からなる.対照群は静止画群を動画と同様に(a,b,c)の3種類作成した.c)の静止画については説明書付きとした.作成した動画と静止画について看護学生と看護師にアンケート調査を行った.その結果, a) の動画・静止画において両者の視聴後の感想に差はみられなかった.またb)の動画は,看護学生と看護師の記述内容に違いがみられなかった.c)の動画は,看護学生・看護師とも患者の視点での記述が多かった.臨床経験のない看護学生は動画により病棟内を歩く疑似体験を通じて,視覚的・体験的に病棟の環境を理解できたと考える.また,看護教育において仮想病棟動画の活用は疑似体験ができることで,学生の準備状況に合わせた教育プログラムの作成が可能であることが推察できた.

Environmental design should be required at medical facilities for conducting medical practice safely and for making hospitalization comfortable.<b> </b>Many medical nursing students cannot imagine medical facilities, especially hospital wards, when they study medical environments in a basic nursing lecture.<b> </b>As a result, they cannot connect well with patient assistance.<b> </b>We employed a computer assisted designing software, "3D My Home Designer" (Mega Soft Company) that runs on Windows 8, and considered the usefulness of it for lectures on environmental design showing how to design a hospital ward for patients' optimal hospital stay.<b> </b>We drew a medical facility in 2-D first, transformed it into 3D images, and then created movies of a virtual hospital ward in which a patient walked around.<b> </b>These movies consisted of 3 kinds: a) hospital room with changeable wall color, b) different allocations of hospital room and nurse station, and c) a blurred ward which corresponded to how a patient with poor eyesight (cataract) would see a ward. We prepared as controls: a') still images of a hospital room, b') still images of ward, and c') a documentation on how a ward is seen by a patient with a cataract.<b> </b>We gave a questionnaire to students and nurses about these movies and still images (controls).<b> </b>In a) and b), there were no differences between the movies and still images in both students and nurses.<b> </b>In c), both students and nurses had a viewpoint from the patient with poor eyesight.<b> </b>From these results, we consider that the students, who have fewer experiences in a hospital, may understand the environments well by movies and the application of a virtual movie ward to nursing education may be useful in a lecture, depending on the readiness of the students.

Journal

  • Journal of UOEH

    Journal of UOEH 37(2), 157-165, 2015

    The UOEH Association of Health Sciences

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110009970813
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN0009832X
  • Text Lang
    JPN
  • ISSN
    0387-821X
  • NDL Article ID
    026550238
  • NDL Call No.
    Z19-1000
  • Data Source
    NDL  NII-ELS  J-STAGE 
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