「渇仰の貴賤」の信仰としての如来教 : 一八〇〇年前後宗教社会から救済言説を読み直す Nyoraikyo as the Faith of "People Who Desire Salvation" : Re-reading the Discourse of Relief among Religious Societies around 1800

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抄録

本稿は、一八〇〇年前後に生きる「渇仰の貴賤」--宗教・信仰の受容者--の群像から民衆宗教の先駆とされる如来教の開教とその意義を考えるものであり、また同時に民衆宗教の新たな語りを模索する試みでもある。当時多く行われた開帳と寺社の再建・新設工事に注目すれば、結縁の場に積極的に赴き、金銭の提供や労働を厭わず仏神に「渇仰」する人々の姿が浮かび上がる。その行動の背景には当時の人々が共有していた作善という問題があった。このような<場>から如来教が強調する善心による救済を考察すると、それが宗教社会での救済=作善による救済="善を作すか、悪を作すか"ではなく、"心を善くするか、悪くするか"と心のあり方を重視したものだったとわかる。この如来教の救済は、様々な救済言説が同じ現実にぶつかった人々に対峙し、応答していた時代にあって、差異こそあれ、心のあり方を重視するという点において、それらと同じ地平に登場したと意義づけられる。

In this thesis I will discuss the significance of the beginning of Nyoraikyo, an example of religion and belief that existed around 1800 and considered as a pioneer of a religion of the people. This thesis also attempts to grope toward a new interpretion of people's religion. If we pay close attention to the great size of the opening sanctuary, the huge number of newly built and re-built temples and shrines, we will find "the People Who Desire Salvation" who are flocking to find relief, and never begrudge spending a fortune. The context of their behavior could be thought as "doing good," which is also a common task of these people. Nyoraikyo emphasizes that good intention brings relief. Investigating this way to get relief in abovementioned context will help us to figure out why "doing good" does not mean "being good or ill," but "making your heart good or ill." The "heart" is valued in this religious society. Nyoraikyo debuted at an era when people faced a variety of discourses concerning relief, and sought religious answers. Therefore, with regard to an emphasis on "heart," I believe that Nyoraikyo shared this with the society of that time.

収録刊行物

  • 宗教研究

    宗教研究 89(3), 445-470, 2015

    日本宗教学会

各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    110010007023
  • NII書誌ID(NCID)
    AN00406454
  • 本文言語コード
    JPN
  • ISSN
    0387-3293
  • NDL 記事登録ID
    026957574
  • NDL 請求記号
    Z9-184
  • データ提供元
    NDL  NII-ELS  J-STAGE 
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