中国の大都市における教育拡大と教育達成の決定要因 : 天津市民調査に基づく実証分析  [in Japanese] The Education Achievement and Its Determinants in Urban China : Evidence from Tianjin Social Survey (1997-2009)  [in Japanese]

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Abstract

本稿では,天津社会科学院が行った天津市民調査(1997年,2007年〜09年)の個票データを用いて,戸籍住民の教育達成およびその決定要因について実証分析した。主な結論は以下の通りである。天津市部の戸籍住民に対する学校教育は全体として著しい拡大を遂げたと同時に,若い世代ほど世代内の教育格差も縮まっている。また,教育年数,高等教育機会で表わされる教育達成の決定要因については,(1)民族間に教育格差が存在せず,時の経過とともに,女性への教育差別がやや増加している,(2)生まれ育った家庭環境の教育年数への影響は消えていないが,その度合いが大幅に弱まっている,(3)高等教育を受ける機会に親,特に父方の学歴が依然として強く影響している,といった統計的事実が明らかとなった。

In this paper, the Tianjin Social Survey (1997-2009) conducted by Tianjin Academy of Social Sciences has been used in an empirical analysis on the educational achievement, and its determinants in Tianjin City. The result of this paper shows that the education level of Tianjin residents, as a whole, has been raised, while education disparity between the younger generations has been reduced. In addition, the educational achievement is mainly determined as follows. The ethnic group shows no disparity in education, while the educational disparity to female has become a little bit higher than that to male with time passing. Although the influence of the family environments on education achievement does not disappear, its degree has been greatly reduced. As for the opportunity of receiving higher education, the influence of parents, especially father, is still remarkable.

Journal

  • 中国研究月報 = Monthly journal of Chinese affairs

    中国研究月報 = Monthly journal of Chinese affairs 69(12), 1-15, 2015-12

    Institute of Chinese Affairs

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110010015588
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN00144813
  • Text Lang
    JPN
  • ISSN
    0910-4348
  • NDL Article ID
    027040875
  • NDL Call No.
    Z8-419
  • Data Source
    NDL  NII-ELS 
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