コミュニケーション理論に基づく社会科教育論 : 「社会と折り合いをつける力」の育成を目指した授業デザイン  [in Japanese] Social Studies Education based on Luhmann's Theory of Communication : Lesson study for enabling students to reconsider the relationship between society and oneself  [in Japanese]

Access this Article

Search this Article

Author(s)

Abstract

成熟社会を迎えた現代,社会はさらに複雑化し,日常の現象を一つの見方・考え方で捉えることは困難になりつつある。本論文は現代社会の理解,及びそこで主体的に生きる市民性育成の方略として,コミュニケーション理論に基づく社会科教育論の理論と実際を小学校社会科授業とともに示すものである。コミュニケーション理論に基づく社会科は,子どもたちを理想とする社会へコミットすることを強制する教育論ではなく,現実社会を受け入れ,その社会と折り合いをつけながらしなやかに生きるスキルを身につけることを目標とした教育論である。教育内容は,社会的に構築・承認された社会現象が現実に機能・運用されている実態,及びそれと自身との関係,教育方法は,その運用過程の理解・分析・解釈である。上記の理論を具体化する方略として,本稿では漫画メデイア"ONE PIECE"を用いて自由思想の多様性を分析する学習をデザインした。授業は以下4つの手続きをとる。第1は自己意識の明確化,第2は思想(フレームワーク)の多様化(社会認識の多義性,及びその可変性の認識),第3は複数のフレームワークの折衝,第4は社会における自由思想の相克と受容過程の理解と分析である。この4段階の学習を通して,社会を客観的に捉える授業ではなく,自らを社会の内部に位置付け,社会と折り合いをつける力を育成する社会科授業を開発・実践し,子どもの認識変容を踏まえた実践結果とともに示した。

In the increasingly complex world, it can be difficult to fully comprehend the nature and organization of society. This study presents an educational model for social studies based on Niklas Luhmann's theory of communication. The theory provides educators with a method to teach citizenship education more effectively in ways that better prepare students to participate in complex societies where diverse opinions and perspectives are represented. This method provides students with opportunities to participate in realistic simulations involving common societal issues, thereby promoting their flexible thinking and ability to assess situations from multiple points of view. The model positions students in real-life situations and requires them to work through challenges to resolve complex issues and problems, using social analysis and criticism. The study consisted of the following four steps. First, I classified social studies education research into four categories based on the relationship between knowledge and society and identified the characteristics associated with each category. Second, I established an educational model based on Luhmann's theory of communication. Third, I developed and implemented a social studies lesson at the elementary school level, based on the theory mentioned above, and analyzed the lesson's outcomes and effects on students.

Journal

  • Journal of Japanese Educatinal Research Associaon for the Social Studies

    Journal of Japanese Educatinal Research Associaon for the Social Studies 83(0), 1-12, 2015

    Japanese Educational Research Association for the Social Studies

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110010028051
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN00109914
  • Text Lang
    JPN
  • ISSN
    0289-856X
  • NDL Article ID
    027052046
  • NDL Call No.
    Z7-1647
  • Data Source
    NDL  NII-ELS  J-STAGE 
Page Top