中国人日本語学習者は語彙認知において逐次的に韻律情報を用いるか? : 視線計測による検証

書誌事項

タイトル別名
  • Do Chinese L2 Learners of Japanese Incrementally Use Prosodic Cues in Word Recognition?: Eye-Tracking Evidence
  • チュウゴクジン ニホンゴ ガクシュウシャ ワ ゴイニンチ ニ オイテ チクジテキ ニ インリツ ジョウホウ オ モチイル カ? : シセン ケイソク ニ ヨル ケンショウ

この論文をさがす

抄録

Previous studies have shown that prosodic information plays an important role in spoken word recognition by L2 learners (Cooper et al. 2002). However, it remains unclear exactly how and when learners use prosodic cues during the word recognition process. This study addresses the question of whether Chinese (Mandarin) learners of Japanese utilize prosodic information incrementally by investigating the patterns and timing of their use of accentual information in the course of the word recognition process. We conducted eye-tracking experiments with a visual world paradigm, using artificial Japanese words. The analysis of saccadic eye-movement patterns revealed that Chinese L2 learners can use prosodic cues incrementally in word recognition.

収録刊行物

  • 音声研究

    音声研究 19 (3), 1-12, 2015

    日本音声学会

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ