奄美大島における林道施設災害の現状と要因分析  [in Japanese] The present conditions and factor analysis of the forest road institution disaster in Amami Oshima  [in Japanese]

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Abstract

奄美大島では1960年から鹿児島県により林道が建設されているが,梅雨,台風などの大雨により毎年,林道災害を受けている。特に2010年10月に記録的大雨が発生し,24路線58か所の林道災害が発生し道路やライフラインに甚大な被害を与えた(2010奄美豪雨)。奄美大島における過去に開設された林道の施設災害状況を調査するとともに,2010奄美豪雨による災害状況を分析した。その結果,1)施設災害の80%以上が切土法面の災害であること,2)林道開設終了年から約15年経過した1995年付近で林道施設の災害頻度に大きな変化が見られることを見出した。その要因として,林道施設の設計変更の影響が示唆された。次に,崩壊土量に及ぼす諸要因の影響を数量化I類で分析した結果,地質,集水面積,斜面形状,縦断勾配,斜面方位の順に高い影響を及ぼすことが判明した。2012年6月から9月にかけて奄美大島で発生した豪雨災害に適用した結果,高い有意性が明らかとなった。

Forest roads have been constructed on Amami Islands since 1960 by the Kagoshima prefectural government and they have been damaged because of heavy rains. The latest damage of the forest roads was caused by the record rainfall received in October 2010. We collected data on the serious damages of forest roads because of heavy rains on and after 1975 including the damages in October 2010 and analyzed their data. The results are as follows: 1) More than 80 % of the serious damages of forest roads are due to the collapse of cut slope. 2) The frequency of forest road damages in each route decreased the year when a route of forest road was established and is at a low level after around 1995. This may be because of the change in planning and designing in 1995. 3) Analyzation by a mathematical quantification theory class 1 showed that an amount of collapsed mass relates geological and geomorphological conditions of the road route such as catchment area, slope shape, and longitudinal gradient.

Journal

  • Journal of The Japan Forest Engineering Society

    Journal of The Japan Forest Engineering Society 31(1), 45-54, 2016

    The Japan Forest Engineering Society

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110010040049
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN10531146
  • Text Lang
    JPN
  • Journal Type
    大学紀要
  • ISSN
    1342-3134
  • NDL Article ID
    027206853
  • NDL Call No.
    Z18-1920
  • Data Source
    NDL  NII-ELS  J-STAGE 
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