濃厚・完熟マスカットの生産と消費者の嗜好性

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タイトル別名
  • ノウコウ カンジュク マスカット ノ セイサン ト ショウヒシャ ノ シコウセイ
  • Production of Full Ripe and Aromatic Muscat of Alexandria Grapes and the Preferences of Consumers

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抄録

Full ripe Muscat clusters with high aroma, produced by root zone restriction and partial root drying method, were sold to consumers in the seasons of 2006 and 2007. Their preferences concerning the clusters were examined by obtaining their opinions through the questionnaire method. In the 2006 test, most consumers, mainly living in the Kanto district, preferred clusters with a natural cluster shape and strong taste and aroma, while in the 2007 test Kansai consumers commented that the berry size must be bigger and the seeds should be removed, although the taste was acceptable. Such different responses depending on the consumer district should be noted when discussing future strategies for Muscat of Alexandria grape growing in Okayama.

マスカットを根域制限ベッドで栽培し,成熟開始期から適度の水分ストレスを与えて生産した完熟・濃厚マスカットを,果実店などを通じて消費者に販売し,その嗜好性を調査した.2006年は主として関東圏の消費者が購し,このマスカットを「自然の姿で,味,香りともよい」という評価が多かった.しかし,2007年はほとんどが兵庫県内の消費者にわたり,「味はよいが,果粒は小さく,種が多く,食べにくい」との感想が多かった.この 調査結果を基として,岡山における今後のマスカット生産技術の方向性について考察した.

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