英語教育におけるアルファベット文字体系について  [in Japanese] On alphabetic writing system in English language education  [in Japanese]

Access this Article

Search this Article

Author(s)

Abstract

本稿は、まず、中学校における英語学習の過程において、学習者の障壁となり得る要素の内のいくつかは、アルファベットという文字体系と深く関係していることを指摘する。次に、英語教育内容学という観点から、将来英語教師を目指す学生に、教育現場で必要とされる実践的な応用力を身につけさせるためには、大学の講義ではアルファベットに関してどのような知識を提供すべきであるかについて論じ、実践的な教授手順と共に具体的な教授内容を提示する。

This paper aims to show a way of teaching in a framework of integrated studies in English language education which helps to solve some problems that probably hinder the junior (and/or senior) high school students from learning English. First, it is shown that some of the problems which the students encounter in English learning are closely related with the alphabetic writing system. Then, some important pieces of background knowledge about it (e.g., its history, its difference from the Japanese writing system, i.e, the writing system in kana mixed with Chinese characters, etc.) are given, and it is demonstrated how necessary it is to teach them at the university. Finally, some concrete model and its procedure for teaching background knowledge about the alphabetic writing system are proposed.

Journal

  • Bulletin of Research and Development Center for Educational Practice,Okayama University

    Bulletin of Research and Development Center for Educational Practice,Okayama University 8, 63-72, 2008

    岡山大学教育学部附属教育実践総合センター

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    120002308317
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AA11529614
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    departmental bulletin paper
  • Journal Type
    大学紀要
  • ISSN
    13463705
  • NDL Article ID
    9434336
  • NDL Source Classification
    ZF1(教育)
  • NDL Call No.
    Z71-E932
  • Data Source
    NDL  IR 
Page Top