注意欠陥/多動性障害および広汎性発達障害におけるストループ効果の検討 The Stroop effect for Attention Deficit/Hyperactivity Disorder and Pervasive Developmental Disorder

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抄録

注意欠陥/多動性障害(Attention Deficit/Hyperactivity Disorder ; AD/HD)および広汎性発達障害(Pervasive Developmental Disorder ; PDD)における干渉効果を検討することを目的とし、AD/HD群21名、PDD群23名、対照群101名を対象にストループテストを行い、Word Reading (WR)課題、Color Naming (CN)課題、Incongruent Color Naming (ICN)課題について評価した。対照群から得られた成績に95%の信頼区間を設け、AD/HD群およびPDD群の成績と比較した結果、AD/HD群においては大多数の症例が信頼区間の範囲内の成績を示した。一方、PDD群ではICN課題において23例中2例、ICN-CNにおいて23例中4例、ICN/CNにおいて23例中4例が95%信頼区間外の成績を示した。

To clarify the interference effect in attention deficit/hyperactivity disorder (AD/HD) and pervasive developmental disorder (PDD), the Stroop test was performed with 21 children with AD/HD, 23 children with PDD and 101 normal subjects. Word reading, color naming (CN) and incongruent color naming (ICN) were measured, then, such indices as ICN-CN and ICN/CN as well as ICN scores were evaluated. Results obtained from children with AD/HD and PDD were compared with those from normal subjects applying the confidence interval of 95%. Most of the children with AD/HD were plotted within the range of 95% confidence interval. As for the PDD, 2 of 23 in ICN, 4 of 23 in ICN-CN and ICN/CN were plotted out of the 95% confidence interval. Further work on the characterization of the phenotype of PDD plotted out of the 95% confidence interval may aid in extending the clinical application of this test.

収録刊行物

  • 岡山大学教育実践総合センター紀要

    岡山大学教育実践総合センター紀要 7(1), 157-164, 2007-03-10

    岡山大学教育学部附属教育実践総合センター

各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    120002308520
  • NII書誌ID(NCID)
    AA11529614
  • 本文言語コード
    JPN
  • 資料種別
    departmental bulletin paper
  • ISSN
    1346-3705
  • データ提供元
    IR 
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