<特集論文>Inclusive Growth と学校教育--ウッタル・プラデーシュ州A市の「中途半端な高学歴者」が示唆すること  [in Japanese] Inclusive Growth and School Education: What We Have Learned from the Life Histories of Young People Living in the City of Uttar Pradesh, India  [in Japanese]

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Abstract

経済成長のなか、低所得・貧困層の学校教育への包摂と参加が大きく進展した現在のインドでは、学校教育を通じた「立身出世」が人々の間にイデオロギーとして流通しつつある。しかし、統計的事実をみる限り、貧しい家族で生まれ育った子どもが学歴を得て成功に至る事例は依然として稀であるといわざるをえない。では、彼らの学歴形成や職業選択には、具体的にどのような困難があるのか。本稿では、ウッタル・プラデーシュ州の地方都市の貧しい家族で生まれ育った若者たちのライフヒストリーに焦点をあて、この問いに取り組んだ。その結果、彼らは経済的な制約ほか家族の資源に関わる不利を背負わされていること、また学校教育制度や労働市場等の制度がそれらの不利を助長していることが明らかになった。これらの事実はインドの後進州の地方都市におけるInclusive Growth の内実を示している。

In present-day India economic growth has made great progress in enabling the children of lowincome/poor families to access formal education and ensuring that they take part in a school education. The "Cult of Success" achieved by school education is spreading throughout the people as actual ideology. However, the statistical truth is that there are still very few people who have risen from poverty through obtaining a higher academic background. What sort of obstacles do young people in India actually encounter in obtaining good academic backgrounds/making occupational choices? In this paper I address the above question by focusing on the life histories of some young people born and raised in poor families in a certain local city of Uttar Pradesh. The outcome of research clarified the fact that such young people have the disadvantage of very scanty family resources combined with economic constraints and that they face another disadvantage that may be contributed to "systems", for example the public education system or laborer market. These facts reflect the truth of "Inclusive Growth" in a local city in an "under-developed" Indian state.

Journal

  • 現代インド研究

    現代インド研究 (1), 107-126, 2011-03

    人間文化研究機構地域研究推進事業「現代インド地域研究」

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    120003610128
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AA12520400
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    departmental bulletin paper
  • ISSN
    2185-9833
  • Data Source
    IR 
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