<研究ノート>「故郷」への投資 : ラージャスターンの商業町と移動商人マールワーリー  [in Japanese] Investing in "Home" : Marwari Mobile Merchants and their Native Towns in Shekhawati, Rajasthan  [in Japanese]

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本稿はラージャスターンを出自とする移動商人、マールワーリー1)にとっての「故郷」の意味、その役割について論じる。インドで最も成功したビジネス・コミュニティとして知られるマールワーリーは、19世紀に姿をあらわした。彼らはビジネス機会を求めて、ラージプーターナー(現ラージャスターン)の藩王国を離れ、英領インドにある町や湾岸都市に移住し、交易や金融取引や商売に従事して莫大な利益をあげた。マールワーリーの成功は、植民地の経済と強く結びついており、イギリスの商業的拡大を支えた。移住初期には、家族をラージャスターンに残した単身男性が主流であったが、20世紀になると家族全員が都市へと移った。しかし、その後も離れた故郷に対して、彼らは多額の投資をおこなってきた。なぜそしてどのように故郷との関係を保ち続けてきたのか、移動商人にとっての「故郷」について考察する。

The Marwaris are renowned all over India for having emerged in the nineteenth century as the most prominent group of traders. Pursuing business opportunities, they migrated from their native places in the princely states of Rajputana, which was not under direct colonial rule, to towns and cities in British India where they made substantial gains from trade, banking, and commerce. The fortunes they made abroad were sent back to their native towns and utilised in various symbolic investments, such as building construction and philanthropic projects. In each town of Shekhawati there are many havelis (mansions), public wells, temples, memorials, schools and hospitals, constructed and donated by Marwaris. Based on fieldwork conducted in Churu, a business town in Shekhawati, this paper will discuss how Marwaris have kept in touch with their native places after migration and why they invested in the houses and towns they had left. By situating the Marwaris in the historical context of their native town, the meaning of 'homeland' for diasporic mobile merchants will be explored.

Journal

  • 現代インド研究

    現代インド研究 (3), 153-170, 2013-02

    人間文化研究機構地域研究推進事業「現代インド地域研究」

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    120005244638
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AA12520400
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    departmental bulletin paper
  • ISSN
    2185-9833
  • Data Source
    IR 
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