地域性を活かした生産ネットワーク構造の構築可能性 -付加価値創出を意識して-

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  • A Study on Creating Manufacturing Network from Regional Characteristics : From a Viewpoint of Generating Added-value

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本研究では,グローバル化する経営環境に適応する際に,生産拠点間の地理的空間のへだたりによる距離的コストを凌駕し,付加価値を創出するような次世代型の生産ネットワーク構造を導出し,企業が地域に立地しながら,強みを発揮できる新しい枠組み構築の可能性を明らかにした.そこでは生産文化論および仮想地域集積の概念を援用し,付加価値を創出する次世代型の生産ネットワーク構造を最適化問題としてモデル化し,異種的な「経営資源」を組み合わせることで創発される付加価値を最適化問題の目的関数としてとらえ,コンピュータ・シミュレーションを実施し,付加価値を創出可能とする生産ネットワーク構造の導出過程を検証した.その結果,地理的に距離が隔たる相手とのネットワークや,自社が保有していない経営資源をもつ者同士の相補的連携による発展のプロセスが見えてきたことで,集積の少ない地域企業にとっての活路となることが明らかにされた. \nIn this study, we suggested a manufacturing network for generating added value from a geographical distance in terms of value creation from management resources. The geographical differences between production bases surpass the transaction cost, and we gain an opportunity derived from the next-generation production network which created the added value theoretically. We attempted the simulation of the manufacturing network of creating the added value after having shown the new framework of network analysis in the manufacturing system. On the basis of results of computer simulations and case studies in a business world, the usefulness of this approach is verified.

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