E×Bプローブを用いたイオンエンジンにおけるイオンビーム特性の測定

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  • 平野 賢治
    九州大学大学院総合理工学府先端エネルギー理工学専攻
  • 豊田 裕司
    九州大学大学院総合理工学府先端エネルギー理工学専攻
  • 木邊 厚視
    九州大学大学院総合理工学府先端エネルギー理工学専攻
  • 山本 直嗣
    九州大学大学院総合理工学府先端エネルギー理工学専攻
  • 中島 秀紀
    九州大学大学院総合理工学府先端エネルギー理工学専攻

書誌事項

タイトル別名
  • Measurement characteristics of the ion beam in the ion engine using the E×B probe

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抄録

The abundance ratio of the doubly charged ions in an ion thruster plume was measured in order to estimate the thrust and validate a numerical simulation code for lifetime validation of ion thruster. An E×B probe was used for the estimation of the ratio of doubly charged ions to singly charged ions. The ratio of doubly charged ions to singly charged ions is 0.04 at an incident microwave power of 8 W and a mass flow rate of 20 μg/s. The ratio is decreased with increase in mass flow rate. This is because the increase in mass flow rate leads to the decrease in mean free path, and electrons get less energy from the microwaves. The E×B probe can estimate the ion velocity and the average velocity of the accelerated ions is estimated as 3.7×10^4 m/s at a screen voltage of 1000 V, which is reasonable compared to the theoretical value.

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

  • CRID
    1390572174791628672
  • NII論文ID
    120005328209
  • NII書誌ID
    AA1147319X
  • DOI
    10.15017/27387
  • HANDLE
    2324/27387
  • 本文言語コード
    ja
  • データソース種別
    • JaLC
    • IRDB
    • CiNii Articles
  • 抄録ライセンスフラグ
    使用可

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