ピア・エデュケーションによる栄養学科学生の栄養教育の実践

書誌事項

タイトル別名
  • ピア エデュケーション ニ ヨル エイヨウ ガッカ ガクセイ ノ エイヨウ キョウイク ノ ジッセン
  • Nutrition Education by College Students of Nutrition Science through the Peer Education System

この論文をさがす

抄録

type:P(論文)

管理栄養士養成施設栄養学科の4年生が教育者となり、同学科1年生に対して栄養教育を行う「ピア・エデュケーション」を実施した。その結果、1年生にとっては、3年後の自分や、管理栄養士として働く将来像をイメージできるなどの好ましい感想が多く確認された。4年生にとっては、管理栄養士として社会で働く前に実際に栄養教育を行う貴重な経験や、他の学生が行う栄養教育を観察することから多くを学べる経験もできた。このことから、「ピア・エデュケーション」による栄養教育は両学年の学生にとって効果的な教育プログラムであることが確認できた。しかし、他者評価の得点と自己評価の得点との間に有意な得点差が認められたことから、客観的に評価できるスキルの向上も目指して、教育をしていくことも必要であることが示唆された。

A "peer education" system has been implemented at training institutions for national registered dietitians, where fourth-year college students of nutrition science assume the role of instructors, providing nutrition education to first-year students. Consequently, positive impressions among first-year students have been confirmed, such as the ability to envision themselves three years later, or further along their careers, as national registered dietitians. For fourth-year students, this has provided valuable experience in practical nutrition education before entering the workforce, and allowed numerous learning opportunities through insight into the other students' nutrition education methods. For these reasons, we can confirm that nutrition education through "peer education" is an effective education program for students of both years. However, as a significant difference in the scoring between evaluation by others and self-evaluation has been identified, it has been suggested that education should also aim for the improvement of skills that can be objectively evaluated.

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ