スイスにおける学力向上政策と移民教育  [in Japanese] Education for Immigrants and Educational Policy to Promote academic Achievements in Switzerland  [in Japanese]

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Abstract

2000年のPISAの結果,スイスでは数学リテラシー以外はOECDの平均を下回り,読解リテラシーではスイスの生徒の約20%が十分な読解力を身につけていないことが判明した。なかでも移民の背景がある(外国で生まれたか,親が外国生まれの場合)生徒においては,移民ではない生徒の平均より86点も低く,社会的にも文化資本においても不利な家庭環境と低学力の相関も浮かび上がった。そこでスイスではアクションプラン「PISA2000」が打ち出され,教育の機会均等と学力向上政策が行われていくが,本稿では移民の比率の高いチューリッヒに焦点を合わせ,どのような教育政策が実践に移されてされているのか具体的に検証するとともに,移民の学力保障と支援のあり方について検討する。

In Switzerland it was found out that the score of reading and nature science in PISA 2000 were less than the average score of OECD member states and that 20% of the students did not acquire enough reading literacy. Particularly the students with the immigrant background marked 86 points less than the average of the students without the immigrant background. The Swiss Conference of Cantonal Ministers of Education recommended Action Pan "PISA2000" which aimed to promote educational equality and better academic achievement. This paper focuses on the educational policy and practices in Zurich where the percentage of the immigrants is very high and analyzes the educational support and programs which try to promote the academic achievement of immigrant students.

Journal

  • 大阪教育大学紀要. 第4部門, 教育科学 = Memoirs of Osaka Kyoiku University

    大阪教育大学紀要. 第4部門, 教育科学 = Memoirs of Osaka Kyoiku University 63(1), 127-136, 2014-09

    大阪教育大学

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    120005479230
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN00028222
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    departmental bulletin paper
  • Journal Type
    大学紀要
  • ISSN
    0389-3472
  • NDL Article ID
    026251916
  • NDL Call No.
    Z7-239
  • Data Source
    NDL  IR 
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