鉄軌道利便性および歩行者空間分布を考慮した地方都市における都市構造の国際間比較  [in Japanese] THE INTERNATIONAL COMPARISON OF URBAN STRUCTURE FOCUSING ON THE SERVICE FREQUENCY OF RAILWAYS AND TRAMWAYS AND ON THE PEDESTRIAN SPACES TARGETING ON LOCAL CITIES  [in Japanese]

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Abstract

本研究では, 日本・フランス・ドイツの全地方都市を対象として, 鉄軌道駅の運行頻度ならびに歩行者空間の分布状況と都市構造との関連を実証データにより国際間で比較した. その結果, ドイツにおいて都市全体の人口に占める駅周辺人口の割合が日本やフランスに比べて高い都市が多く存在し, ドイツ, フランス, 日本の順で, 鉄軌道駅と歩行者空間との近接性が高いことを実証的に明らかにした. さらに, 総合的な都市構造指標を主成分分析により導出し, 都市構造のコンパクト性を比較した結果, ドイツの都市構造は, 日本やフランスの都市に比べてコンパクトであること, また, 日本とフランスの都市を比較すると, 歩行者空間と鉄軌道駅との近接性の差を考慮した場合, フランスの都市の方がコンパクトであることを定量的に明らかにした.

We compared the relationship of the compactness of urban structure, with the service frequencies of railways and tramways stations, and also with the spatial distribution of pedestrian spaces in the city center, targeting local cities in Japan, France and Germany. First, we showed that many German cities have higher proportions of populations around stations to those of cities in Japan and France. We also determined that the proximity of pedestrian spaces to railway and tramway stations was high in the order of Germany, France and Japan. Then, we compared the compactness of urban structure of local cities using two urban compactness indices, which we calculated by way of principal component analyses. The results show that German cities have more compact urban structure than cities in Japan and France. Moreover, in the case of considering the proximity of pedestrian spaces to railway and tramway stations, French cities have more compact urban structure than Japanese cities.

Journal

  • 土木学会論文集D3(土木計画学)

    土木学会論文集D3(土木計画学) 68(4), 242-254, 2012

    公益社団法人 土木学会

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    120005540773
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    journal article
  • ISSN
    2185-6540
  • Data Source
    IR 
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