北東アジア先住民族の歴史・文化表象 : 中国黒竜江省敖其村の赫哲族ゲイケル・ハラの人々の事例から

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タイトル別名
  • Historical and Cultural Representation of Nanai-Heje Ethnicity : A Case Study on the people of Geiker hala in Aoqi Village
  • ホクトウ アジア センジュウ ミンゾク ノ レキシ ・ ブンカ ヒョウショウ : チュウゴク コクリュウコウショウゴウソノ ムラ ノ カクテツゾク ゲイケル ・ ハラ ノ ヒトビト ノ ジレイ カラ

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抄録

本稿は中国黒竜江省の松花江(スンガリー川)沿岸にある敖其(アオチ)と呼ばれる赫哲族の村に最近新設された博物館での展示を一つの材料として,赫哲族あるいはナーナイと呼ばれるアムール川流域(主に松花江下流域,ウスリー川流域とウスリー川河口より下流のアムール川流域)に広く居住する人々についての文化表象と歴史表象の統合を図り,さらに文化人類学(以下「人類学」と略称する),民族学による歴史研究の方法と民族誌の内容の通時的相対化という問題を検討することを目的としている。従来多くの民族誌で「未開の漁撈狩猟民族」あるいは「自然と共生する文化を持つ民族」という扱いを受けてきた彼らは,実際には中国,日本,韓国・朝鮮を含む東アジア,北東アジアの歴史の中で重要な役割を果たしたキープレイヤーだった。しかし,近代国家の統治の下で,「未開民族」,「異教徒」などのレッテルと共に最低の社会階層に位置づけられ,彼らが優先的権利を有していた資源からも疎外され,貧困状態に陥り,一見「未開」な状態に見える生活を強いられた。そこを人類学者や民族学者に調査され,それを普遍的な状態として民族誌の中で喧伝されてきた。本稿では,歴史史料に登場する17 世紀以来の彼らの祖先たち,特にゲイケル・ハラと呼ばれる赫哲族=ナーナイの一つの有力な氏族集団の祖先たちの活動を分析することで,民族誌に書かれている内容を無条件で受容してはならないことを指摘すると共に,民族文化の紹介の場として最も普及している博物館施設において,歴史を加味した新しい文化像をいかに展示すればよいかを検討する。

In this paper I will discuss the integration of the cultural and historicalrepresentations of the hunter-gather societies of Northeast Asia. More concretely,I will analyze the ethnography, a museum exhibition, and historicaldocuments concerning the Nanai-Heje people of the Khabarovsk region ofRussia and Heilongjiang Province of China, to correlate the contents of theethnography written by anthropologists and ethnologists with regional historyand to establish a new historical-cultural representation of this people.In many kinds of ethnography, the Nanai-Heje people have beendescribed as poor and uncivilized hunter-gatherers in the North, as if theyhad maintained a subsistence system, material culture, life style, social organization,and belief system unchanged since the Stone Age or Bronze Age.However, historical documents of the seventeenth, eighteenth, and nineteenthcenturies tell us that their genealogical and cultural ancestors played a decisiverole in the establishment of the control of the Qing dynasty (the last Chinesedynasty established by the Manchurian people) over Northeast Asia andthat some of them were appointed chiefs, officers, and even generals of theManchurian army, and administrative officials of the dynasty. These factsmean that they were civilized people and key players in history, and that theyoften experienced drastic culture change in accordance with changes in politicaland economic conditions.Analysis of the historical documents also reveals that their poverty andsocial status as seen at the end of the nineteenth and beginning of the twentiethcentury were results of the policies of modernized countries, whichdeprived them of their rights to natural resources and commercial activities, inorder to monopolize these for the enrichment of the countries and their governingclasses. Anthropologists and ethnologists observed and described themonly in this situation. One should not simply believe their ethnography as ageneral representation of their culture without any suspicions.In this paper I will analyze historical documents on the Geiker hala, oneof the clans of the Nanai-Heje people, and an exhibition at a museum in aHeje village named Aoqi, located on the right bank of the Sungari River nearJiamusu. This museum exhibits the history and culture of this clan, becauseits members founded the village. Based on this analysis, I will discuss howto integrate the cultural and historical representations of the hunter-gathers ofNortheast Asia, and how to establish a more appropriate exhibition of theirculture in ethnological and regional museums.

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