女子大学生の生活環境と将来設計  [in Japanese] Living Conditions and Future Plans of Women's University Student  [in Japanese]

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Abstract

本研究の目的は教育から労働への移行期である女子大学生を対象として、どのように将来のライフコースを設定しているか、将来のライフコースを設定するときに家族資本がどのように期待されているか、さらに社会的資本がどのように認知され期待されているかについて明らかにした。調査は、2012 年11 月から12 月に実施され、関東、関西、中国地区の女子大生を対象として無記名による自記式質問紙法により実施された。調査の結果、現在の両親の役割分担の現状が女子大生のライフコースに大きく影響をおよぼし、さらに「性別役割分業」に対する意識が将来のライフコースを規定していることが明らかになった。また、母の職業経歴は娘である女子大生の役割モデルとして捉えられており、理想のライフコースも母のライフコースを踏襲している。専業主婦コースを選択した群は家族内経済資源が裕福であるが、家族内社会関係資源である性別役割規範に将来のライフコースを縛られている。両立コースを選択した群は資格・技能といった個人資源を持つことを希望し、女性が働くことについて家族がサポートしており、家族外社会関係資源を豊富に持っていた。

The objective of this study was to investigate how female university students set their future life course during the transitional period from education to employment, what expectations they have regarding family capital when setting their future life course, and how they perceive social capital and set expectations. An anonymous self-administered questionnaire survey was conducted from November to December 2012, targeting female university students in the Kanto, Kansai, and Chugoku regions of Japan. Results show that present role-sharing by their parents greatly influenced the expected life course of these students and that an awareness of the "division of roles by gender" conditioned expectations for their future life course. In addition, the female university students took their mothers as role models, leading their ideal life course to follow in their mothers' footsteps. Although respondents that indicated plans to be a homemaker had abundant family economic resources, female university students felt constrained to a life course within the norms of gender roles, which is a family social resource. Respondents who indicated a desire for other life courses had the ambition of acquiring individual resources, such as qualifications and skills, as well as abundant social resources outside the family and parents who support women working.

Journal

  • Journal of the Faculty of Human Sciences, Kobe Shoin Women's University : JOHS

    Journal of the Faculty of Human Sciences, Kobe Shoin Women's University : JOHS (4), 43-58, 2015-03

    神戸松蔭女子学院大学学術研究委員会

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    120005568819
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AA12545660
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    departmental bulletin paper
  • Journal Type
    大学紀要
  • ISSN
    2186-3849
  • NDL Article ID
    026410940
  • NDL Call No.
    Z72-E336
  • Data Source
    NDL  IR 
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