The Changing Forms of Lyrics : A Case Study of Lyric Writing Practice by Tibetan Pop Singers in Tibetan Refugee Society

Bibliographic Information

Other Title
  • かたちを変えていく歌詞 : チベット難民社会におけるチベタン・ポップの作詞実践を事例に
  • カ タチ オ カエテ イク カシ : チベット ナンミン シャカイ ニ オケル チベタン ・ ポップ ノ サクシ ジッセン オ ジレイ ニ

Search this article

Abstract

本論文は,インドおよびネパールのチベット難民社会におけるポピュラー音楽チベタン・ポップの歌詞を取りまく実践に着目し,チベット語リテラシーをめぐるチベット難民社会の一断面とその動態性を描きとることを目的とする。具体的には,亡命政府が難民社会において展開してきた文化政策を背景としつつ,さまざまなアクターがチベタン・ポップの歌詞をめぐっていかなる実践を展開し,いかなる語りをおこなっているかを分析することで,現在のチベット難民社会の様相を明らかにする。その際,歌詞に書かれた意味を読み取り社会状況を導出しようとしてきた旧来の分析とは異なり,社会状況や聴衆との関係性の中で「歌詞を書く」という実践の視点から歌詞を対象とするポピュラー音楽研究の手法を模索する。また,作詞やその消費をめぐるアクターの実践に着目することでエージェンシーに関する記述に対しても再考することを目的とする。

This paper aims to capture the conditions and cultural policy surrounding literacy in theTibetan language among Tibetan refugee societies in India and Nepal by focusing ondiverse practices concerning the lyrics of the popular music called “Tibetan pop”, whichis a quite popular musical genre among Tibetans living there. In particular, by analysisof discourse and practices concerning Tibetan pop lyrics by such participants as singers,audiences, old refugees and new refugees, it shows how the Tibetan refugee societieshave evolved. At the same time, it criticizes well-known lyric analyses which focus onthe contents of lyrics as media to understand social conditions or contexts. Also it seeksfor a different kind of analysis, which pays attention to writing lyrics with considerationof the social conditions and relationships with the audience. Furthermore, it attempts toshow an alternative approach to anthropological writings on “agency” through its focuson participants’ discourse and practices concerning lyrics and their consumption.

Journal

Related Projects

See more

Details 詳細情報について

Report a problem

Back to top