学生の図書館利用経験から図書館利用教育の意義について考える--北陸学院短期大学「情報サービス論」の授業実践に基づく一考察

Bibliographic Information

Other Title
  • ガクセイ ノ トショカン リヨウ ケイケン カラ トショカン リヨウ キョウイク ノ イギ ニ ツイテ カンガエル ホクリク ガクイン タンキ ダイガク ジョウホウ サービスロン ノ ジュギョウ ジッセン ニ モトヅク イチ コウサツ
  • The meaning of library education: From students' experiences in library use

Search this article

Abstract

北陸学院短期大学教養科の「情報サービス論」履修学生を対象に、これまでの図書館利用経験とその過程で受けてきた図書館利用教育について調査を行った。その結果、学生は比較的よく図書館を利用していたが、その多くが十分な利用教育を受けておらず、図書館利用法について基本的な知識を持っていなかったことが明らかになった。そのような図書館利用経験から学生の持っていた図書館像・司書像を考察し、それらを見直す機会としての図書館利用教育の意義について見解を述べた。 (英文) The survey was conducted on students' experiences in library use and the library instruction they have received through their library use. The students were studying "Information service" in the department of liberal arts at Hokuriku Gakuin junior college. The results clearly show that the students use libraries relatively well, whereas most of them have not received sufficient library instruction and lack the fundamental knowledge about how to use libraries. This paper looks into students' views of libraries and librarians based on their library use experiences and reviews the meaning of library instruction.

Departmental Bulletin Paper

application/pdf

Journal

Details 詳細情報について

Report a problem

Back to top