ブルターニュのパルドン祭り : パルドンの火と夏至の火

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抄録

本論は信仰と宗教の関係論への一つの試みである。フランスのブルターニュ地方にはパルドン(pardon)祭りと呼ばれるキリスト教的色彩の強い伝統行事が伝えられている。それらの中には聖泉信仰や聖石信仰など多様な民俗信仰(croyances populaires)との結びつきをその特徴とするいくつかのタイプが存在するが,なかでもtantadと呼ばれる火を焚く行事を含むタイプが注目される。フィニステール北部に位置するSaint-Jean-du-Doigtのパルドン祭りはその典型例であるが,聖なる十字架がtantadの紅炎の中で焼かれる光景は衝撃的である。ブルターニュ各地のパルドン祭りにおけるtantadの火の由来を考える上で参考になるのは,夏至の夜の「サン・ジャンの火」(feu de la saint Jean)の習俗である。この両者の比較により,以下のことが明らかとなった。伝統的な習俗としては夏至の火の伝承が基盤的であり,そこにパルドン祭りという教会の儀礼が季節的にも重なってきて,パルドン祭りの中にtantadの火として位置づけられたものと考えられる。伝統的な「夏至の火」には,先祖の霊が暖まる,眼病を治す,病気や悪いことを焼却する,という信仰的な側面が確認されるが,それは火の有する暖熱,光明,焼却という3つの基本的属性に対応するものである。また,tantadの火を含まない諸事例をも含めての各地のパルドン祭りの調査分析の結果,明らかになったのは以下の点である。パルドン祭りの構成要素として不可欠なのは,シャペルの存在と聖人信仰(reliques信仰),そしてプロセシオン(procession)である。パルドン祭りはカトリックの教義にのみ基づく宗教行事ではなく,ブルターニュの伝統的な民俗信仰の存在を前提としながら,それらの諸要素を取り込みつつ,カトリック教会中心の宗教行事として構成され伝承されてきた。したがって,パルドン祭りの伝承の多様性の中にこそ伝統的な民俗信仰の主要な要素を抽出することができる。火をめぐる信仰もその一つであり,キリスト教カトリックの宗教行事が逆に伝統的な民俗信仰の保存伝承装置としての機能をも果してきているということができるのである。

This paper is a trial of the relation between the folk belief and the Christian religion. In Brittany, France, there is a tradition with a strong Christian element that has been passed down called the Pardon Festivals. There are a number of different types of these festivals, some notable for their links to diverse popular beliefs such as a belief in sacred springs and a belief in sacred rocks. One interesting variation is called the tantad, which involves the building of fires. A typical example of this type is the Saint-Jean-du-Doigt Pardon Festival that takes place in the northern part of Finistere, in which there is the shocking sight of a sacred cross burning in the red flames of the tantad. A custom that is instructive when considering the origins of the tantad fires of the Pardon festivals in various parts of Brittany is the Feu de la Saint Jean (the fire of St Jean) held on the night of the summer solstice. A comparison of these two festivals reveals the following. In terms of traditional customs, the tradition of fires on the night of the summer solstice provided a foundation on which religious rituals such as the Pardon festivals came to be added, so that the fires of tantad came to be located within the Pardon festivals. It has been recognized that the traditional “fires of the summer solstice” contain an element of popular belief in that ancestral spirits are warmed, ailments of the eye are cured, and illnesses and bad things are burnt, corresponding to the three basic attributes of fire: heat, light, and burning.The following features have come to light from the results of an analysis of a survey of the Pardon festivals held in various areas, some of which do not include the practice of the tantad fire. Elements that are indispensable to a Pardon festival are the existence of a chapel, a belief in saints and their relics, and a procession. A Pardon festival is not a religious event based solely on Catholic doctrine, but while it is predicated on the existence of traditional popular beliefs from Brittany, these elements have become interwoven so that it has been passed down as a religious event centering on the Catholic Church. Accordingly, it is possible to extract important elements of traditional popular beliefs from the diversity of traditions in the Pardon festivals. Beliefs surrounding fire is one such element, and it may be said that religious practices of the Catholic church have, conversely, served the function of preserving and passing down traditional folk beliefs.

source:https://www.rekihaku.ac.jp/outline/publication/ronbun/ronbun5/index.html#no108

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