十七世紀中葉における吉田家の活動 : 確立期としての寛文期

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  • 17セイキ チュウヨウ ニ オケル ヨシダケ ノ カツドウ カクリツキ ト シテ ノ カンブンキ

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抄録

本稿は、十七世紀中葉における吉田家の活動を、執奏、神道裁許状、行法、勧請・祈祷、神学の五つに分類し、それぞれの実態と相互の関係を検討しながら、神社条目によって吉田家の神職支配が確立していった際の問題点を明らかにしたものである。以下、三点を指摘した。第一に、幕府が寛文五年に神社条目を発布したとき、吉田家の地方神職への支配は確実に広がりをみせていたが、吉田家は幕府が想定するほど朝廷内での地位を持ち合わせていなかった。そのため、従来の研究史では、吉田家の地位を過大評価することになり、執奏をめぐる争論の理解を不十分なものにしていた。第二に、従来の研究では、吉田家と地方との関係について、執奏や神道裁許状の発給による支配関係、身分編成に眼を奪われ、吉田神道の行法の広がりについて、十分理解できていなかった。このため、吉田家と地方大社の複雑な関係について、分析する視点を持ち得なかった。第三に、吉田家の神学の停滞があらわになり、神社祭祀(裁許状・行法の伝受)への特化を決定付けたのは、神社条目が発布された直後に神学への欲求の高まったことと、その発布に力を尽した吉川惟足の活動(講釈という手法)が大きく影響していた。

This paper separates the activities of the Yoshida family in the middle of the 17th century into the five categories of shisso (imperial certificates of transmission), Shinto saikyojo (licenses pertaining to ceremonial matters), gyoho(practices), kanjo (invitation of a kami to another shrine for re-enshrinement)or kito(incantations), and theology. It identifies problems when the Yoshida family established control of Shinto priests as a result of jinja jomoku (shrine regulations) and at the same time examines these respective aspects and their mutual relationships.The author’s study raised the following three points. First, when the bakufu issued jinja jomoku, although the Yoshida family was demonstrably spreading its control to include regional Shinto priests, the status of the Yoshida family within the imperial court was not as high as the bakufu assumed. Therefore, by overestimating the status of the Yoshida family, the shisso dispute has not been fully appreciated in previous research.Second, previous research on the relationship between the Yoshida family and the regions has been blinded by the dominant relationship and organization of status made possible by the issuing of shisso and Shinto saikyojo. As a result, the spread of Yoshida Shinto gyoho has not been fully understood. Therefore, there has been no perspective from which to analyze the complex relationship between Yoshida Shinto and regional taisha (dominant shrines).Third, when it became apparent that the theology of the Yoshida family was stagnating, there were two decisive factors that had a huge impact on their specialization in shrine rituals and ceremonies (the transfer of saikyojo and gyoho). These were heightened demand for theology immediately following the promulgation of jinja jomoku, and the activities of Yoshikawa Koretaru, who was instrumental in the promulgation.

source:https://www.rekihaku.ac.jp/outline/publication/ronbun/ronbun6/index.html#no148

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