高等教育機関に在籍する課題を有する留学生の実態把握に関する研究 : 国公立大学でのインタビュー調査を通して  [in Japanese] Study to Grasp the Actual Situation on Problem of the Foreign Students in Post-secondary Education  [in Japanese]

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Abstract

障害者差別解消法が施行され,大学等における合理的配慮の提供が義務化される中,近年の留学生数の増加を考慮すると,課題を有する留学生への支援について検討することは喫緊の課題であると考える。そこで本研究では,課題を有する留学生の実態や支援の現状について基礎的な知見を得ることを目的に調査を実施した。この結果,発達障害の診断を有している留学生が全体の約10%となってきたという言及や,文化差異によって支援に関する考え方等が様々であることに留意すべきであるという言及等が聴取できた。今後は支援を必要とする留学生数がさらに増加すると推測され,支援体制の構築が急務であるといえる。また,個々の出身国の文化背景を踏まえ,きめ細やかな支援を進めることも重要であると考える。

According to law, the provision of reasonable accommodations for post-secondary education is now obligatory. In addition, the number of foreign students has risen in recent years. Therefore, investigating support for foreign students who have problems is a present-day challenge. In this study, we have conducted a survey on the actual situations faced by foreign students who experience problems, and the current state of support for these students. The results showed that about 10% of foreign students have a diagnosis, and we found that care should be taken regarding various things such as ways of thinking due to cultural differences. It is likely that the number of foreign students in need of support will increase further. And support systems should be developed quickly. It is also important to develop fine-grained support, taking into account the various cultures of the individual students' home countries.

Journal

  • 大阪教育大学紀要. 第4部門, 教育科学 = Memoirs of Osaka Kyoiku University

    大阪教育大学紀要. 第4部門, 教育科学 = Memoirs of Osaka Kyoiku University 65(1), 7-14, 2016-09

    大阪教育大学

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    120005853564
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN00028222
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    departmental bulletin paper
  • Journal Type
    大学紀要
  • ISSN
    0389-3472
  • NDL Article ID
    028031643
  • NDL Call No.
    Z7-239
  • Data Source
    NDL  IR 
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