情報化社会の学校教育における制度設計の現状と課題

書誌事項

タイトル別名
  • ジョウホウカ シャカイ ノ ガッコウ キョウイク ニ オケル セイド セッケイ ノ ゲンジョウ ト カダイ
  • ジョウホウカ シャカイ ノ ガッコウ キョウイク ニ オケル セイド セッケイ ト カダイ

この論文をさがす

抄録

type:text

本稿は,戦後日本の教育に関する法制度の変容と情報教育に関連する諸政策の内容について整理し,現在の学校教育の制度設計の現状と課題について議論した。その内容は以下の3点に要約できる。(1)戦後日本の教育制度は,1946年公布の日本国憲法に基づき1947年制定の教育基本法と学校教育法によって基本的な土台が整備され,その後日本をとり巻く環境の変化を受けて2006年の教育基本法全部改正,2007年学校教育法大幅改正に至り,教育に関する法制度に大きな変容がみられた。同時に,国の学校教育への関与が強まった。しかし,社会の変化のスピードが速いため制度設計の改革で対応するのは難しく,また国の関与を強化することですべての課題が解決されるわけではないので,少なくとも情報教育については教育現場の自由な発想と柔軟な対応に委ねるべきである。(2)情報技術の進展は,学校教育における「教育の情報化」をもたらし,国は2006年のIT新改革戦略から教育の情報化に向けた諸政策を遂行することによって,専門職業人の育成を目指している。(3)専門職業人の育成は高等教育において顕著にみられ,2016年の中教審の特別部会によって具体案が示された。しかし,ステークホルダー間の利害対立と調整,公費助成のあり方などいくつか課題も残されており,制度化後の検証と修正を必要とする。変化の激しい情報化社会において制度がうまく機能するには,制度設計そのものが広く地域社会や国民に開かれたものでなければならない。This study summarized the changes in legal systems concerning education and the Contents of various policies related to information education in Japan after World War II.It examined the present situation and problems with the system design of Japan’s current educational system. The obtained results can be summarized as follows:(1)The foundation of Japan‘s educational system after World War II was built based on the Basic Act on Education and the School Education Act enacted in 1947 based on the Constitution of Japan promulgated in 1946. Due to the changes in the environment surrounding Japan, the Basic Act on Education was fully revised in 2006, and the School Education Act was thoroughly revised in 2007.As a result, legal systems concerning education were largely changed. At the same time, the government of Japan began to be strongly involved in schools’ education. However, the improvements made to the educational system design have difficulty adjusting to a rapidly changing society. Strengthening the Japanese government‘s involvement cannot solve all problems with school education. Therefore, information education should at least be entrusted to the free thinking and flexible responses of educational sites.(2)The Advancement of information technology(IT)resulted in “informatization of education” in school education. The government of Japan has aimed to train professional human resources through the implementation of various policies for informatization of education based on the New IT Reform Strategy established in 2006.(3)The training of professional human resources has been markedly observed in higher education, and its specific measure was proposed by the Central Education Council’s special session in 2016. However, problems with a conflict of interest among stakeholders and its coordination, the role of public subsidies, and a method of evaluating the validity of a policy remain unsolved. If a system for training professional human resources is established, the system must be verified and amended. For the system to function well in the rapidly changing information-oriented society, the system design must be opened widely to local communities and the people of Japan.

source:Josai management review

identifier:JOS-18801536-1302

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ