イチゴの諸特性に対する支払意思額の推定:香気成分や試食・食料消費行動による消費者選好の変化  [in Japanese] Estimating Willingness to Pay for Strawberry Attributes: Changes in Consumer Preferences Caused by Differences in Flavor Components, Tasting and Food Consumption Behaviors  [in Japanese]

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Abstract

本稿は、三重県の女性消費者を対象に、イチゴに対する離散選択実験を実施し、消費者の異質性を考慮した離散選択モデルの推定を行い、イチゴの品種特性に対する支払意思額を導出した。その際、品種特性に糖酸比や香気成分を含め、個人属性や食料消費行動、試食の有無が支払意思額に与える影響について検討した。分析結果から、年齢や子どもの人数、果物に対する支出、果物の購入場所、無農薬・有機農産物の購入頻度、果物の香りに対する意識の違い等が、支払意思額に影響を与えることが示された。また、試食により、糖酸比が高く甘いイチゴがより高く評価されるようになる一方で、平均的にはフレッシュでフルーティな香りが評価されなくなることが明らかとなった。

This article employed discrete choice experiments to women living in Mie Prefecture and drew consumers' willingness to pay (WTP) for various strawberry attributes by estimating discrete choice models that incorporate consumer heterogeneity. In this analysis, we included sugar/acid ratio and flavor components into strawberry attributes and tested the effects of individual characteristics, food consumption behavior, and tasting behavior on the WTP. Our empirical results found that the WTP were affected by consumers' age, number of children, fruits expenses, places of fruit purchase, purchase frequencies of pesticide-free or organic agricultural products, concerns about fruit flavor at the time of purchase, etc. Tasting strawberries also made the averaged WTP higher for those with high sugar/acid ratio and lower for those with fresh and fruity flavors.

Journal

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    120006337781
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    journal article
  • Data Source
    IR 
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