色眼鏡着用による気分変化についての予備的実験  [in Japanese] A Preliminary Experiment on the Mood Change Induced by Wearing Colored Eyeglasses  [in Japanese]

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色光は人間の気分に与える影響が大きいが、色光による気分変化を測定した研究はほとんどない。本研究では、色つきメガネを用い、色光によって生ずる気分変化を、日本語版PANASを用い測定した。正常な色覚を有している39名を赤、青、黄の三群に10名ずつ、透明のコントロール群に9名ランダムに割り振った。実験は晴れた日の午後に室内で行った。まず事前の気分測定を行い、つぎに眼鏡をかけて外の景色を5分間ながめてもらい、すぐに着用後の気分測定を行った。色を被験者間、着用前後を被験者内として2要因の分散分析を行った。肯定気分では、着用前後で有意差があったが(着用後は全体として肯定気分が減少)、色の主効果は有意差がなかった。色と着用前後の交互作用は有意ではなかったが、青における着用後の肯定気分の減少が顕著だった。否定気分では、着用前後、色ともに主効果は有意ではなかったが、両者の交互作用は有意だった。赤のみ着用後否定気分が有意に増加した。<特集>感情心理学の応用

Although colored light has significant effects on human mood, few studies measured the mood change induced by colored light. The author measured the mood change induced by wearing colored eyeglasses using a Japanese version of the PANAS. 39 participants with normal color vision were allocated to red, blue, yellow (each group consisted of 10 persons) and control (9 persons wore transparent eyeglasses) conditions. The experiment was conducted in a windowed room on a fine afternoon. It was conducted as follows. (1) First mood measurement. (2) Participant viewed the scenery outside the window quietly for 5 minutes with eyeglasses on. (3) Second mood measurement. It was found that positive mood decreased significantly after 5 minutes of quiet viewing. Although the interaction between pre-post and color condition was not significant, the decrease of the positive mood was largest in blue. The negative mood showed a significant interaction between pre-post and color condition. Among the colors only the red showed a significant increase of the negative mood.

Journal

  • 関西大学社会学部紀要

    関西大学社会学部紀要 39(2), 3-11, 2008-03-30

    関西大学社会学部

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    120006393566
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN00046982
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    departmental bulletin paper
  • ISSN
    0287-6817
  • Data Source
    IR 
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