Depicting a Protagonist’s False-belief in the Frog Story: An Investigation of Linguistic and Evaluative Strategies Used in Written and Oral Narratives

Search this article

Abstract

P(論文)

3 つの研究において、Frog Story の語り手が用いた語りの評価方略を心的状態語への言及に注目し て分析した。研究 1 では、書き言葉と話し言葉の 2 つのフォーマットによって産出された語りを分 析し、誤信念への言及の割合を比較したところ、書き言葉・話し言葉・話し言葉によって誤信念へ の言及は異ならないことが明らかとなった。研究 2 では、語りの直後に、語り手が主人公の誤信念 に気づいていたかを確認する質問への回答をもとめたところ、語り手は、主人公の誤信念に気付い ていたにもかかわらず、語りにおいて、明確な言語表現を用いなかったことが明らかとなった。研 究 3 では、語りにおいて主人公の誤信念への言及を行なった語り手とそうしなかった語り手の語り に用いた評価方略の比較をしたところ、誤信念を言及した語り手グループは、語り全般において、 心的状態語を頻繁に用いることが明らかとなった。

This series of three studies investigates the narrators’ mental state references by linguistically de- picting the protagonist’s false-belief in the frog story. Study 1 compared the proportion of participants who made explicit false-belief references in their narratives, which were produced in written or oral formats. No dif- ference was found in the proportion of people who made explicit false-belief references between the two for- mats. Study 2 examined the participants’ awareness of the protagonist’s false-belief using a questionnaire. An analysis of the answers to the questionnaire found that the participants were aware of the protagonist’s false-belief, and this included those that did not make an explicit false-belief reference in their narratives. Study 3 compared linguistic strategies used to narrate the frog story between those who made explicit false- belief references and those who did not, and found that people who made explicit false-belief references used sig- nificantly more evaluative strategies, such as mental state references throughout their story.

Journal

Details 詳細情報について

Report a problem

Back to top