書誌事項
- タイトル別名
-
- Designing Textbook Based on Can-Do : Developing “Marugoto : Japanese Language and Culture (Intermediate B1)”
- カダイ スイコウ オ シュッパツテン ト シタ ガクシュウ デザイン : 『 マルゴト ニホン ノ コトバ ト ブンカ 』 チュウキュウ(B1)ノ カイハツ オ メグッテ
この論文をさがす
抄録
本稿では、JF 日本語教育スタンダード準拠教材『まるごと 日本のことばと文化』の『中級1』、『中級2』の制作過程で取り入れた、課題遂行型の学習デザインについて述べる。具体的には、CEFR におけるB1レベルの特徴を前提としながら、初めに言語行動を、学習者の興味や日本語使用場面を考慮したうえでCan-do として記述し、これを学習の到達目標として設定し、その達成に向けて教室での学習をデザインする、という手法である。この教材開発の手法を通じて、語彙や文型・文法といった言語知識を教材開発の柱にするのではなく、「実際の場面で何ができるようになるのか」というCan-do で示される課題遂行を出発点として、学習をデザインし、教材化することの意義を論じることが、本稿の目的である。
This report introduces a task-based learning design, which is adopted in the development of the coursebooks “Marugoto : Japanese Language and Culture” Intermediate 1 and 2, based on the JF Standard for Japanese-Language Education. The method is as follows : taking the aspects of CEFR B1 level into account, first we described the learner’s language activities as Can-do statements, considering their interests and situations in which they use Japanese. Then we set these Can-dos as a target of learning, and designed classroom learning components aiming towards the achievement of the target outcomes. The purpose of this report is to assert the effectivity of the task-based learning design in developing teaching materials, which start from Can-do statements as “after the class what kind of tasks you can accomplish in real situations”, rather than a knowledge-based design based on grammar and vocabulary.
収録刊行物
-
- 国際交流基金日本語国際紀要 = The Japan Foundation Japanese-Language Education Bulletin
-
国際交流基金日本語国際紀要 = The Japan Foundation Japanese-Language Education Bulletin 14 67-82, 2018-03
国際交流基金
- Tweet
キーワード
詳細情報 詳細情報について
-
- CRID
- 1390290699808585856
-
- NII論文ID
- 120006425235
-
- NII書誌ID
- AA12014755
-
- ISSN
- 13495658
-
- NDL書誌ID
- 028890071
-
- 本文言語コード
- ja
-
- データソース種別
-
- JaLC
- IRDB
- NDL
- CiNii Articles