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Abstract

原著本研究では,学術手話通訳には日本手話の要素が不可欠であるという前提のもと,実際の大学の授業映像を素材とし,日本語を起点言語(SL),日本手話を目標言語(TL)とする翻訳表現について,日本手話母語話者のろう通訳者1名と地域で活動する聴者の手話通訳者10名で比較分析を行った。聴通訳者の翻訳表現は全体にわたってマウジングが伴っているため,日本手話の要素がろう通訳者に比して少なかった。例えば,非手指表現や手の動きの強弱が脱落しているために,アスペクトなどの時間の表現がなく,起点言語である日本語の文意を適切に表現できていなかったり,原語からの借用であることがあいまいであるといった特徴がみられた。また,話題の転換点について,ろう通訳者は,手話単語,ポーズ,うなずき,スライド資料の指さしと視線の誘導などによって示していたが,聴通訳者はこれらの表出があいまいであった。RS表現については題材中,ろう通訳者の訳出で3回表出されていたが,聴通訳者では全くみられなかった。

In this study, we used video footage of actual university lectures as material to compare and analyze the translated expressions, from Japanese as the source language (SL) to sign language as the target language (TL), of one deaf interpreter (native speaker of Japanese sign language) and 10 hearing sign language interpreters active in the community. We worked on the premise that elements of Japanese sign language (JSL) are essential to academic sign language interpretation. The translated expressions of the hearing interpreters were accompanied by mouthing throughout the entire interpretation process, which resulted in fewer elements of JSL compared with the deafinterpreter. For example, due to a lack of intensity in non-manual signals and hand gestures, the hearing interpreters' interpretations were characterized by a lack of aspect markers, an inability to properly express the meaning of sentences of the Japanese SL, and ambiguous use of borrowing from the SL. Furthermore, in regard to changes in topic, the deaf interpreter indicated changes by means including sign language words, pauses, nods, pointing to slide materials and guiding the line of sight. Meanwhile, the hearing interpreters expressed these changes more ambiguously. As for expressing RS (Referential shift), the deaf interpreter expressed shifts three times in the subject matter, whereas the hearing interpreters did not appear to express any RS.

Journal

  • 大阪大学高等教育研究 = Osaka University higher education studies

    大阪大学高等教育研究 = Osaka University higher education studies (6), 1-13, 2018

    Center For Education In Liberal Arts And Sciences

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    120006454926
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AA1260980X
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    departmental bulletin paper
  • Journal Type
    大学紀要
  • ISSN
    2187-6002
  • NDL Article ID
    028951501
  • NDL Call No.
    Z72-F554
  • Data Source
    NDL  IR 
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